А ето какво пише д–р Ганчо Ценов през далечната 1910г за дебългаризацията на Македония.
“А
за да вземе македонският въпрос днешната си форма, най-много е виновна нашата
научна слабост. Неприятелите на българите я виждат и бързат да се възползват.
Известно е, че сърбите захванаха да водят активна политика в Македония едва от
няколко години насам. Преди 25 години днешните водители на радикалната партия в
Сърбия са се подигравали с онези, които са твърдели, че Македония е сръбска, когато
днес вършат противното. На нас от българско гледище ни се виждат чудни сръбските
постъпки, обаче сърбите от свое гледище не са тъй нелогични, както ние си мислим. Те
казват: Вие, българите, твърдите, че сте били една малка ордица, която в края на 7 век
е живяла в устието на Дунав. След това казвате, че тая орда, като покорила славянски
племена, основала в днешна североизточна България до Стара планина своя
държавица. А Македония, както вие си твърдите, е била заселена със славяни, които от
времето на Самуил взели по някой път да се наричат и българи. Македония като
славянска страна е повече наша, отколкото ваша, защото ние сме славяни. Вие сте
владели в нея и ние сме владели в нея и т.н. Ето къде намират сърбите основа за
своите македонски претенции.
Сърбите не биха посмели да заявят претенции за Македония, ако ние навреме им
бяхме обяснили, че македонците не са направени българи, ами се казват българи,
защото са си българи и пр.
Гърците казват също: Вашето място е оттатък Стара Планина, а всичко друго от тази
страна на Стара планина е наше. Вие признавате, че никога не сте владели Одрин и
Солун, защо ги искате?
Когато гъркът или сърбинът ви говори подобни работи, той е убеден, че ви говори чиста
истина и е готов да се пожертва даже за това свое убеждение. Гъркът нямаше да
говори така, ако ние бяхме обяснили на учения свят, че не ние от него сме превзели
днешното си отечество, а че той е нахлул в нашето отечество. Че Одрин е тракийски
град, в който гърците са влезли чак в 9 век, че Солун е основан от македонците, в който
гърците са гости и т.н.
Най-после ние не сме уяснили тези въпроси за себе си. На нашата интелигенция не е
съвсем ясно до каква степен македонците и одринците са българи. При самите
македонци понякога се появяват отстъпници. Това е лесно обяснимо. Ако вие в
училищата, във вестниците, в приятелските разговори му повтаряте, че той е направен
българин, а всъщност е славянин, той има право да се усъмни в своя българизъм или
да постави българството си наравно с елинството, сръбството и т.н.Заради тази наша забърканост в Европа се е изградило едно мнение за Македония и
македонците, което не е съвсем благоприятно. Европейците си мислят, че Македония е
конгломерат от народи, върху който всяка от съседните държавици има по нещо право.
Македонците според тях в своето мнозинство са славяни, които в следствие на
културната дейност на екзархията са получили български колорит. Българизмът на
македонците бил изкуствен, а не че това си е в естеството на нещата.
Сърбите и гърците схващат предразположението на някои европейски писатели към
подобно разбиране на нещата, та се стараят да заякчат това убеждение. И в това
отношение не са съвсем безрезултатни, защото докато преди 10 години никой българин
не мислеше за автономна Македония, а всеки си мислеше, че Македония, като част от
българския народ, трябва да се присъедини към България, днес най-многото, което
всеки българин желае, е автономия. Пък и тази автономия се вижда на мнозина
проблематична.
Всичко това и много още други работи може би нямаше да бъдат такива, ако у нас се
зачиташе и подпомагаше науката, която единствена е в състояние да обяснява.“