http://narodnabiblioteka.info/read.php/dimitar_talev-prespanskite_kambani.txt
Преспанските камбани,,Цариград бе станал средище на църковната борба, която беше повече борба за
свой славянски, български говор по църкви и училища. Бунтовната молитва на
Иларион Макариополски бе подета от целия народ и което стана в Цариград,
повтаряше се с голяма смелост по всички краища на Мизия, Тракия и Македония.
Преспанци също прогониха от своя град наместника на битолския гръцки владика и
вече не споменаваха в църковната служба името на патриарха и на владиката, а
Лазар Глаушев, по подражание на Илариона Макариополски, съчини ново славословие:
- Болгарскому свещеноначалнику и преосвещененшим и богоизбраним
архипастирем всечестния Болгарския-церкви, всечестних екзархов составляющих
Собора Болгария, нашим же отцем и архипастирем многая лета!“
,, - Народе болгарски. . . Дойдох аз от чуждо место между вас, но ние сички
сме болгари, братя рождени и чисти славяни. А що е това болгарин? Народ, дошъл
от Волга - велика река, - народ, от бога произлезъл, затова и богарин се нарича,
народ богарски се нарича. Такъв народ сме ние - болгарски и славянски, народ
чист, що не знае ни лъжа, ни кражба, ни лукавство, ни коварство, народ
гостолюбив и секога на помощ ще ти се притече, народ многоброен и храбър, и
милостив. Ако ми рече некой, че това е самохвалство, тогава аз ще го попитам:
кои са по-добрите от нас? Дали гърци или турци, или власи, или сърби, или немци,
или франки, или ингилизи? Те не са по-добри от нас, а ние не сме по-лоши от тех.
А като поверваш в доброто, ще влезе то в сърцето ти и сичко, що е добро.
Благодарен съм на бога, че ме создал болгарин, и се гордея пред сички с името си
болгарско.“
,,... в тая църква ще се слави бог на болгарски език, в училището ще се чете и ще
се пише на болгарски език, както се говори в твоя болгарски дом.“
,, А днес,
братя болгари, е нашият най-голем празник! Благословен да бъде тоя светъл ден на
светите братя Кирила и Методия, на двамата братя от Солуна, които просветиха
болгарския народ и целия славянски род! Когато ти, народе, забрави името им, ти
живея в тъмна тъмнина и под чужда воля и власт, защото те са твоето слънце и без
тех ти ще бъдеш слеп и глух. Те ни дадоха наше писмо и наша книга, те ни дадоха
живот, защото мъртъв и безплоден е секи народ, който нема свое писмо и своя
книга. Фанариотинът зъл и лукав, за да вземе душата ни, хвърли в огъня
най-напред книгата ни. Забравете днес, мили братя, земните си грижи, отдайте се
на радост и празнично веселие и пейте благодарствено славословие към нашите
славяноболгарски апостоли свети Кирил и Методий!“
,,- И аз съм българин!“
"Преспанска Болгарска Община: 11 мая 1866. ... ч ся ръши днешний день да
бъде общий народенъ празникъ за слава и признаюе Свети Свети Кирила и Методиа
двоицата Солунски братия учители и просветители болгарски и славянски.“
,,Скоро ще дойде денят, в който и българката ще стане свободен човек,
свободен от всякакви вериги и предразсъдъци.“
,, Бяхме шест момичета от разни места в България - от Шумен, Стара
Загора, Охрид.“
,, На стената там бе здраво закован
надпис върху дебела хартия в рамка и със стъкло, с едри, краснописни букви:
"Българско Народно Девическо Училище".“
,,- Народе. . . Получи се вест от Цариград. . . Издаден е султански ферман. .
. българската църква се отделя от гръцката и ние ще си имаме своя, отделна
екзархия.“
,,...Тук беше цялата българска наука и художествена
книжнина...“
,,- А видяхте ли пък ние, българите, колко я обичаме?“
,,Съгласили се, подали ръка и аустриецът, и немецът, и французинът, подал
ръка и ингилизинът. Но той, ингилизинът, влязъл тайно при султана и го подучил:
- Ти кажи, че веке си дал свобода на Болгария“
,, По същото време бързоходец на битолската българска община донесе в Преспа и
предаде лично на председателя на преспанската община следното писмо:
"До почтения Председатель на българската църковна община въ градъ Преспа и
до сички нейни почтени членове.
Известяваме ве за знаше: на 19-ий день отъ месецъ фефруар1я 1878 год. во
Санъ Стефано ся подписа м!ръ между Русая и Туркия и ся призна свободно болгарско
Княжество, а въ него влиза и цЪлата наша Македоня. Известяваме ве, защо може да
не са стигнали тия въсти до васъ и защо сички неприятели на славяно болгарски
народъ ся дигатъ да развалятъ това дъло на нашата освободителка Русая. Тука ще
сме на голъма мака най-веке отъ нъкои гърци воглавъ со владиката имъ, тръгнали
са да сбиратъ подписи и мюхюри да остане Македошя пакъ подъ Туршя, нъ нъма да
прокопсатъ."
,, - Ами да бием камбаните! Хайде! - чу се гласът на Андрея и не би го познал
човек такъв възбуден, припрян, нетърпелив. - Да сберем целия народ, да известим
на сички ... Свободно болгарско княжество!“
,, - Аз ще говоря на български - каза той с напрегнат глас, а лицето му стана
още по-бледо. - Секи тука знай български.“
,, Всички й българи народъ ся зарадва като видЪ, че желашята му се изпълниха и
нуждите му се удовлетвориха, и ний, вснте българе въ Македоня съ силата на Св.
Стефански договоръ, чекахме съ големо нетърпеше освобождешето си от бъснующето
още надъ насъ Турско варварство.“
,,Още през месец юли, като се разчу за Берлинския
договор, по цяла Македония започна едно общо брожение сред българите. Сега се
знаеше, че по Струма, от двете и страни, селата са се дигнали да прогонят
турците. В началото на октомври въстават най-напред селата Кресна, Влахи и
Ощава, а след тях и много други села навътре в Мелнишко. Въстанието бързо се
разширява и към Паланечно, обхваща много села в Разложко, превзет е град Банско
с прохода Предел, въстават и селата в серски Демирхисар, оттатък Рупел. На 10
ноември същата 1878 година ръководството на въстанието издава в Пирин от името
на "Привременно Българско управление в Македония" възвание, което завършва с две
пламенни думи:
- Свобода или смърт!“
,, - Вчера погребахме баба Бенковица. Тука, в Преспа, по-старите люде знаят
кой беше мъжът й, Климент Бенков. Виждате ли новата ни църква - той стана
причина да се съгради. Той цел изгоре от любов към род и народ, за името народно
болгарского.“
,,...Чу се тогава, че в Солун се отваря най-голямото българско училище .“