Hermes Park "The Mall"(завършен и в експлоатация)
http://www.themall.bg/Най-големият комплекс от търговски и офис площи в България вече даде силен тласък в развитието на новия бизнес район на столицата по бул. "Цариградско шосе"






Наречието "най" едва ли е използвано повече за друг проект в България. Защото този, който съдържа най-големия мол като брутна площ за отдаване под наем, най-големия за момента хипермаркет Carrefour в България, най-високата офис сграда, стана предмет на най-голямата сделка за офис наем, беше и най-голямата строителна площадка в София в продължение на повече от две години.
"Хермес парк" – комплексът от сгради, който дори да не сте минавали по бул. "Цариградско шосе" в София, движейки се от и до Пловдив, аерогарата и кварталите "Младост" или "Дружба", със сигурност сте виждали във вестниците – се състои от всичко това. Плюс още четири по-малки офис сгради и триетажен подземен паркинг и тунел под бул. "Цариградско шосе".
Миналия месец отвори The Mall ("Молът"), сградата, която вероятно концентрира най-големия брой обувки, дрехи, хранителни и бързооборотни стоки заедно с кафенета, ресторанти и игрални зали в страната. Той стана арената за българския дебют на марки като GAP и Massimo Duti и разширението на такива като Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius и вериги като универсалните магазини за мода Peek&Cloppenburg, за козметика Sephora и детските Prenatal.
Първите наематели като БТК (сега "Виваком"), Carrefour, собственикът на Zara Inditex и аутсорсинг комапнията CallPoint New Europe, вече се нанасят в офисите си и търговците в мола вероятно вече гледат с очакване към горните етажи, за да видят накъде ще се насочат мениджърите и служителите на компаниите в обедната почивка или след края на работния ден.
Взаимното им допълване – докато молът осигурява места за свободното време и основни услуги за служителите, офисите дават достъп на търговците до платежоспособна клиентела – беше сочено като едно от основните предимства за проекта в привличането на наематели.
В последното може да се каже, че той е успешен дотолкова, доколкото успя да спечели доверието на търговците в локацията и отвори при почти стопроцентова заетост и доколкото само по себе си приключването на сделки с офиси в последната година може да се смята успех. Административните сгради бяха завършени при над 50% предварително отдадени под наем площи.
Проектът заедно със съседния офис комплекс има силно въздействие върху района, разположен между рушащата се конструкция, принадлежала някога на печатницата "Родина", а днес на Националната агенция за приходите, и още по-незавършената сграда на журналистическия факултет на Софийския университет близо до разклона за летището. Строителните предприемачи бяха привлечени от бързата връзка с центъра по най-важния столичен булевард, а утвърждаването му като бизнес локация може да даде тласък в развитието на проектите за още няколко офис сгради наоколо, които в момента стоят само на хартия.
Комплексът е разгърнат на територия около 54 декара и има разгъната застроена площ около 240 хил. кв.м. Българското подразделение на най-голямата европейска верига за търговия с бързооборотни стоки – Carrefour, финансира изграждането на тунел под бул."Цариградско шосе".
Това е компенсация за обстоятелството, че в комуникационно отношение парцелът преди беше обърнат "с гръб" към града, тъй като основният подход към него беше удобен само за идващите към центъра, но не и за хората, които се прибират оттам след края на работния ден.
Освен че намалява напрежението, което би се породило, ако се използваше единствено пътният възел при "Младост" и "Дружба", тунелът осигурява и достъп, независим от неправилно паркирани автомобили или други местни проблеми с трафика.
Входът и изходът към подземните паркинги на комплекса са реализирани от тунела, локалното платно на бул. "Цариградско шосе" (посока център) и страничната улица на база детайлни трафик анализи. Това създава безпрепятствен достъп към всички нива на подземните гаражи от 3 независими посоки.
"Нещо, което винаги ни е водело в проектирането, е комуникативността на мястото, която беше значително подобрена благодарение на тунела, инвестиция на Carrefour", каза проектантът архитект Илиан Илиев.
Инвеститорите на най-големия търговско-развлекателен и офис комплекс в България се довериха на изцяло български проектанти. От първите скици през мениджмънта в проектиране до работните проекти и детайли всичко е дело на "АС-Илиев" и "Планинг" с ръководител на екипа арх. Илиев.
"Тунелът е ключова характеристика, тъй като движещите се в посока извън града автомобили могат директно да влизат вътре", казва Александър Папагеоргиу, изпълнителен директор на инвестиционния фонд, собственик на търговските площи, Assos Capital.
Това, което трябва да признаят обаче, е, че има място за подобряването на пешеходния достъп до имота. Обсъждат се варианти за изграждането на пешеходен мост над бул. "Цариградско шосе", но все още няма окончателно решение.
Невероятното за София количество от 2800 паркоместа би трябвало да даде необходимия буфер за автомобилния трафик, така че да се избегнат колоните, които ежедневно задръстват булевардите в пиковите вечерни часове пред по-старите търговски центрове. 800 от тях са на разположение на офис наемателите, а в извънработно време могат да подпомогнат капацитета на мола.
Сградите са стрували на триото от инвеститорите в проекта – European Trade Center (офисите), Assos Capital (търговския център) и Carrefour (хипермаркета), общо около 200 милиона евро. Финансирането от гръцките Пиреос банк и Алфа банк му позволи да премине през трудните месеци от втората половина на 2008 г. насам, когато много предприемачи бяха препънати от невъзможността да си осигурят кредит за строителството.
"Нямаме финансови проблеми и това е едно от големите постижения на този проект. Във време, което като цяло е най-лошото за недвижимите имоти в последните 20-30 години, успяхме да финансираме, да отдадем под наем и сега експлоатираме този мол", казва Папагеоргиу.
Но да отвориш един от най-големите бизнес комплекси в България в момент, в който икономиката остава под тежестта на намалялото потребление и чужди инвестиции, може в крайна сметка да се окаже по-лесната задача. Сега инвеститорите заедно с мениджъра на търговския център и посредник при отдаването под наем на всички имоти в Colliers International трябва да направят така, че наемателите и потребителят да бъдат щастливи. Към този момент изглежда, че са на верен път: в началото на май стана ясно, че Alcatel-Lucent, Samsung Electronics и Special Events Group ще заемат около 2 хил. кв.м от 72 300 кв.м разгъната застроена площ на офисите в проекта, присъединявайки се към компанията на "Виваком", Carrefour, Inditex и доставчика на бизнес услуги Call Point New Europe.
"Привличането на такива авторитетни фирми е доказателство за потенциала и качеството на Европейския търговски център – това е единственият офисен комплекс, който успява да привлече нови наематели в този труден за всички период", каза Таня Косева-Бошова, изпълнителен директор на European Trade Center.
http://sg.stroitelstvo.info/show.php?storyid=901298








