ВИНИШКАТА АФЕРА - Илюстрация Илиндень, ноемврий 1939 г.http://www.scribd.com/doc/26998939/Illustration-Ilinden-1939-Book-9-Godina-XI-November"Следъ шумните обиски и арести съ денонощни истезания болшинството отъ задържаните следъ 7 месеченъ затворъ въ "Куршумли ханъ", бяха освободени по липса на доказателства. Останалите бяха съдени: съ углавна и политическа отговорностъ. Тия отъ Виница бяха въ първата категория - обвинени като съучастници въ обира и убийството на Кязимъ, другите въ втората категория - обвинени като политически престъпници.
За виничани нямаше никакви улики за приписваните имъ обвинения. Въпреки това, по изричната заповедъ на Скопския валия Хафъзъ паша те бяха осъдени по две съображения: 1. За морално удовлетворение на близките на жестоко заклания Кязимъ - да се уталожи и духа на озлобеното турско население, и 2. За да се маскиратъ предъ външния святъ жестокостите съ които си послужи Дервишъ. Осъдени бяха на 10, 15, 20 год.: Йованче Петровъ, баща на избегалия Георги, Митко Стефановъ, шурей на Георги, Тодоръ Захариевъ Цековъ, Иванъ Пауновъ, Василъ Клинчаровъ и Христо Мицовъ отъ Виница. Стаменъ Чифчията отъ с. Якимово, Миленко Попарата отъ с. Къшлата и Ангелъ Пандура отъ с. Драгобраща. Осъдени задочно на доживотенъ затворъ бяха избегалите Георги Йованчевъ и Ангелъ Баба Боженинъ отъ Виница.
Понеже присъдата беше отъ углавенъ характеръ, тяхъ незасегна и никаква амнистия, отъ каквато се възползуваха в последствие всички отъ втората категория - политическите престъпници. Чрезъ една специална мистериозна амнистия, обаче, безъ да и се даде някаква гласностъ, задочно осъдениятъ Георги Йованчевъ още същата година се завърна съ редовенъ паспортъ въ Виница. Това негово легализиране озадочи всички. Другите излежаха наказанието си въ "Куршумли ханъ". Къмъ седмата година бяха починали въ затвора Тодоръ Захариевъ, Ив. Пауновъ и Миленко Попарата.
Останалите, като политическите престъпници, бяха осъдени отъ специаленъ съдъ (февкала) на доживотенъ затворъ: Мише Спировъ Развигоровъ - учитель въ Щипъ, Йосифъ Даскаловъ - учитель въ Кратово, Петъръ п. Арсовъ - главенъ учитель въ Щипъ, Димитъръ Миразчиевъ - главенъ учитель въ Паланка, Отецъ Козма - игуменъ въ Лесновския монастиръ, Ангелъ Пандура отъ с. Драгобраща (кочанско), Ангелъ Георгиевъ отъ Кавадарци, Александъръ Беличевъ отъ Кочани - учитель въ с. Спанчево, Данаилъ Дограмаджията отъ Кочани и др. Всички бяха заточени въ Подрумъ - Кале - въ крепостьта Будерманъ - гр. Акия, Аданския виляетъ, но презъ 1902 г. последва обща амнистия и бяха освободени.
Ясна илюстрация за трепетните перипетии и деспотични насилия по тази афера ни даде тогавашниятъ директоръ на педагогическата гимназия въ Скопие Хр. Матовъ отъ Струга въ своето лирично творение "Винишка песенъ", тъженъ избликъ на болезнено развълнувани патриотични чувства, които са обладавали автора при непосредственото изпитание на създаденото съ аферата положение, Като цененъ споменъ отъ ученичеството ми при педагогическата гимназия въ Скопие презъ 1897/1898 г., ще я предамъ буквално съ правописа въ оригиналния текстъ. Тя е и единъ сарказъмъ за Султанския абсолютизъм по тази афера.
Винишка песенъ
Вишъ си вишила,
Витошо мила,
Вишъ си вишила до синьо небо,
Дно си дънила,
Витошо мила,
Въ
Средеца града - наша столнина.
Дялъ ти се падналъ,
Витошо мила,
Колкото труденъ, толку и славенъ:
Стожеръ да бъдешъ, стожеръ народенъ,
На все що носи българско име.
Отъ Солунъ, Охридъ, наще светини,
До белий Дунавъ и Черно море,
Де шуми Вардаръ, Янтра, Марица -
Сичко е твое, твоя е грижа.
Виждашъ ли, сестро, отъ вишинето,
Съ очи си мили, сивъ - соколови,
Виждашъ ли, що е ей тамъ задъ Рила,
Въ земята бойна на Самуила?
Що гласъ се чуе, гласъ непонятенъ -
Вятъръ ли вее, гърмежъ ли гърми,
Земя ли тътне или се тресе,
Или се борйе отъ коренъ корнатъ?
- Охъ, братко милий, братко юнако,
Що да ти кажа, какъ да ти кажа!
Ни гърмежъ гърми, ни земя тътне,
Нито се борйе отъ коренъ корнатъ.
Тукъ е до Бога отчаянъ писъкъ,
Отъ мъки страшни, люти нечути...
Ей тамъ въ Скопско - Кочани, Малешъ,
Въ Щипъ, Куманово, въ Кратово стръмно.
Мало - големо е пропищяло
Мало - големо мъжко и женско,
Врагътъ е нашълъ моментъ удобенъ,
Да приповтори стара си песенъ:
"Пъклени мъки, сечъ за раята,
Водата спие, рая не спие,
Аманъ, аманъ вечъ отъ тезъ гяури,
Учи ги, учи - люде не ставатъ,
Батакъ имъ кажи - Батакъ забравятъ,
Ванъ имъ примони - не щатъ да знаятъ.
Чакай тогава сами да видятъ,
Какво е нещо урокъ душмански" -
И на-ти тебе стапйе безчетни,
Висенье на-ти съ глава надолу,
Менгеме, спици, живъ - жаръ железо,
Очи настрана, челюсти криви...
- И що ли още, Господи милий!
Витошо мила, говори харно!
- Я ами лудость, я честь семейна!
- Охъ смърть, къде си? Ела по-скоро!
Сега ми трябвашъ...сладка, благатка...
Но не, - отплата! Да, да - отплата!
- Така те сакамъ, братко юнако!
Не отчаяние, ами отплата.
Сълзи - разбирамъ - кървави, жежки:
Сърдце е меко, чувства са нежни,
Но, отчаяние - туй не разбирамъ.
Па хай да беше преди години.
Кога народътъ дълбокъ сънъ спеше,
Ами и днеска, днеска, когато
Земята - майка? складове ражда:
Пушки, патрони, динамитъ, бомби.
Днеска, когато смъртьта е нищо,
А пъкъ затвора нищо отъ нищо;
Кога средъ мъки селякъ ти казва:
"Удрете врази, аманъ не викамъ;
Снага ми страдна, въ земя ще иде,
Душа ми ядна, небо ще виде -
Удрете, удри - туй намъ остава".
Когато попа биятъ, пребиватъ,
Отъ съдни мъки, душа вечъ бере,
Той пъкъ имъ хули законъ и вяра;
А синъ учитель - юнакъ идеенъ,
За да покаже йощъ по-релефно.
Какъ се презира животътъ робски,
За скъпа, милна, сладка свобода:
"Е стига врази, стига", имъ казва,
"Архива щете? - елате съ мене!"
И ги завежда - къде си мислишъ? -
Надъ карпи страшни, пропасти земни,
Па рипомъ викне: "живей народе!
Часътъ е вражи - бъднина твоя!"
Па рипомъ рипне въ бездна дълбока,
За да отскочи на сто парчета...
-
Витошо сестро, що ми приказвашъ?
- Що е предъ очи, това приказвамъ.
Раята клета, рая вечъ не е:
Калени мъже, калена челядъ.
Човека презренъ - униженъ, смазанъ,
Сега го няма, сега е по-другъ:
На ръце плюналъ - човекъ застаналъ,
Па Богъ що даде и честь юнашка!
Въ секой случай отъ стари люде
Едно е знайно, знайно катъ бялъ день:
Началото е по-висше отъ всичко...
Авторътъ й Хр. Матовъ, като ръков. на окр. комитетъ въ Скопие, беше въ течение на фактическото положение на аферата, за да прецени всичко и да изрази прочувствено вълненията си въ тази си песень. Чрезъ преписване между учениците и ученичките, тя беше заучена. Следъ това беше нотирана отъ тогавашния учителъ по нотно пеяние Ив. Караджовъ и стана любима песенъ на всички. Презъ училищната ваканция, чрезъ учениците тя се пръсна въ цяла Македония и Одринско и съ особенъ патосъ се пееше при всички разходки и екскурзии като народенъ маршъ.Тази песенъ се яви въ ръкописъ безъ името на автора й. Ние, по-възрастните ученици, обаче, по стила и особените изрази и думи, веднага схванахме, че е негово произведение. И когато единъ день го позакичихме, че това е негова работа, Матовъ се подсмя тънко подъ мустакъ па изрече: "Харна ли е ми кажете? Щомъ е харна, не е важно отъ кого е. Мило ми е да я пеете!"
Дължа, обаче, да изповедвамъ
1. че причинителите на Винишката афера бяха външни фактори. Акциите отъ тоя родъ бяха професия на вилнеющите преди създаването на организацията разбойници, толерирани често и отъ властьта за економическото омаломощаване на
българското население въ Македония и Одринско. Срещу тяхъ се опълчи първо В.М.О.Р.О. като ги унищожи и населението си отдъхна и се привърза къмъ своите спасители...
2. Макаръ и да се създадоха преждевременно големи сътресения на В.М.О.Р.О. и загрижени терзания на нейните ръководни фактори, идейните устои на
българското население къмъ организацията, изобщо, останаха непоколебими...
3. Хафъзъ-пашовата тирания и деспотичната стихия на полицая Дервишъ не можа да пречупи борческото съзнание на
българското население...
4. Виница, най-ценната станция на организацията за препращане оръжие, литература, тайна поща и за превеждане презъ границата дейците, следъ аферата беше поставена подъ единъ изключителенъ режимъ и стана седалище на постояненъ гарнизонъ. По немане специално помещение, аскерътъ беше разквартируванъ въ по-солидните
български къщи. По тоя начинъ и
българското население за най-малки прояви се малтретираше и тормозеше произволно...
5. Турската властъ, безсилна да се справи съ разрастващата В.М.О.Р.О., навсякъде почна да си служи съ тероръ и драконовски мерки за най-малки подозрения или донесения спрямо
българското население. Имайки предвидъ изпитаните вече жестокости презъ време на аферата, щомъ някой узнаеше, че се дири отъ полицията, предпочиташе да се укрие. Така се създадоха групи отъ нелегални дейци, които въ последствие се оформиха въ въоръжени бойни чети..."