
05 Април 2017
ДПС призова за съпротива срещу референдума на Ердоган в ТурцияПредседателят на ДПС (партия на българските турци) Мустафа Карадайъ излезе с остра декларация по повод предстоящия конституционен референдум на 16 април в Турция. В нея той призова "всички демократични сили и държави" да заемат категорична позиция против предланите от турския президент Реджеп Ердоган конституционни промени, тъй като "застрашава демокрацията, спазването на основни права и свободи, както и върховенството на закона". Ето и пълния текст на декларацията:
На 16 април Турция ще гласува на референдум конституционни промени, които ще я променят завинаги. И не само Турция. Но и Балканите, Европа и света.
Ердоган се стреми да получи безконтролно цялата власт в държавата. Ердоган иска да бъде едновременно президент, премиер и партиен лидер. Без механизми за контрол и баланси.
Референдумът застрашава демокрацията, спазването на основни права и свободи, както и върховенството на закона.
Затова всички демократични сили и държави трябва да заемат категорична позиция още днес. За да не бъде късно утре!
Ние, като представители на ДПС, с над 30-годишна история, с основна кауза защита на правата и свободите на човека, върховенството на закона и демокрацията, казваме категорично НЕ:
- НЕ! на грубото потъпкване на правата и свободите на човека;
- НЕ! на липсата на свобода на словото в публичното пространство и на практиката да се арестуват и "въдворяват" свободомислещи интелектуалци и журналисти;
- НЕ! на фасадната и лъжлива демокрация;
- НЕ! на насилието и диктатурата във всичките им форми;
- НЕ! на режисирани и контролирани "опити за преврати" срещу утвърдени ценности и норми на Демокрацията;
- НЕ! на унизяването на армията, прокуратурата, съдебната система и държавната администрация;
- НЕ! на трансформацията на външната политика от "нулеви проблеми със всички съседи" във заплашителни и агресивни действия към всички съседи;
-
НЕ! на преобразуването на Кемалистка Република Турция в Султанат, защото тя става вредна не само за съседите си, за региона и за света, но най-вече за Себе си!Кемалисткото държавно устройство превърна Турция от "болния човек на Европа" в световен икономически, военен и политически колос. За да остане Турция такава: НЕ! на референдума!
Бог да ни е на помощ!
http://www.segabg.com/article.php?id=849467Българските мюсюлмани имат високо доверие към Турция, Германия и Русия06 Април 2017
Неизменна основна ценност за мюсюлманите в България остава семейството - 95% го поставят на първо място. Това показва изследване на нагласите на мюсюлманите в България за периода 2011-2016 година.
Данните от изследването представи Боряна Димитрова от "Алфа Рисърч".Налице е известно преминаване от либерализъм към консерватизъм по отношение на ключови житейски факти сред мюсюлманите в България. По отношение съжителството на между двама души без брак - остава приемливо едва за 14% през 2016 г. от 24% през 2011 година. Одобрението за развод от 18% през 2011 г. сега е намаляло на 12,8%.
Налице е възвръщане към един патриархален модел и отстъпление на либерализма спрямо консерватизма, включително и по отношение на разпределението на семейните задължения. Ако през 2011 г. 62% са смятали, че мъжът трябва да се грижи наравно за децата с жената, сега пада на 53 %. Същото е по отношение на домашните задължения. Така или иначе общият извод е за известно възвръщане към един патриархален и по-консервативен модел.
По отношение на степента на религиозност - 92% от българските мюсюлмани са декларирали религиозност през 2011г., а 87% - през 2016 г. Има и известен спад по отношение на силно религиозните.
Когато се наблюдават българските мюсюлмани в гетата, почти 100% декларират висока степен на религиозност. Забелязвало се, че там, където бедността е най-висока и религиозността е най-висока. По отношение на религиозните практики е налице известно увеличение и по-високо придържане към правилата на мюсюлманската общност, става ясно още от изследването.
По отношение на често обсъждания въпрос дали жените трябва да покриват главата си - 54% не одобряват. Едва 1,6 на сто декларират, че това трябва да е задължителна практика.Изследването отчита, че се е увеличил делът на мюсюлманите, които смятат, че ислямът е единствената вярна религия - от 8 на 20%. 74% заявяват, че имат близки приятели християни. Едва 20% казват, че приятелите им са само мюсюлмани.На въпрос трябва ли България да приема бежанци 38,5% са на мнение, че не трябва да приема никого, 38% са с по-умерени позиции, едва 4,7% смятат, че трябва да приема всички.Българските мюсюлмани изказват категорична подкрепа за светското устройство на държавата и едва 0,7% считат, че проблемите на общността трябва да се решават по законите на Шериата. Устойчиво нараства делът на българските мюсюлмани, които не се интересуват от политика - от 30% на 52 %.Сред външни фактори, които влияят върху нагласите на българските мюсюлмани, бе изтъкнато отношението към Турция.
Забелязва се устойчиво високо доверие към Турция, което е нараснало от 58 на 68 %, както и висока подкрепа и за лидера й Ердоган - 48,8%.Отчита се и намаление на българските мюсюлмани, които оправдават тероризма при определени обстоятелства.
Над две трети от тях имат и отрицателно отношение към ИДИЛ и "Ал Кайда". Освен високо доверие към Турция, българските мюсюлмани изпитват и високо доверие към Германия - 64% и Русия - 49,8%.Ръководителят на екипа, изготвил петгодишното изследване, проф. Евгения Иванова заяви, че са осъществени 130 дълбочинни интервюта с
респонденти от различните групи - турци, българоезични мюсюлмани и мюсюлмани от гетата. Очертават се две групи, за които религията е идентичност - българоезичните мюсюлмани и мюсюлманите в гетата.
Отхвърлени по етнически признак от турците и по религиозен признак от българите християни, за българоезичните мюсюлмани религията е идентичност и основание за престижност. По същия начин е и за мюсюлманите в гетата, където те се чувстват принадлежни към глобална мюсюлманска общност.
В гетата ислямът не е традиционна религията. Като причина за преобръщането в исляма и превръщането на човек, който досега е пиел, взимал наркотици или както казва един от тях е водил български живот, се сочат бедността, болестите, житейски сътресения и съзнание за отхвърляне от обществото.
"Говори се много за материалния интерес. Никъде не засякохме човек, който наистина е взел пари. Тези облекла в районите, населени с българоезични мюсюлмани, намаляват изключително много, увеличават се в гетата", коментира проф. Иванова.
По думите й това е следствие на рестриктивните мерки, предприети от българската държава и като своеобразен бунт срещу отхвърлянето от обществото.
Българските мюсюлмани предпочитат да работят в западноевропейски страни - първо Германия, Белгия, Франция. Великобритания е предпочитана от българоезичните мюсюлмани. Образованието в чужбина е на елитите.
Проф. Евгения Иванова коментира, че в България не се носят бурки. Това, което носят жените в Пазарджик, се нарича никаб. Никой от мъжете не задължава жените си да носят никаб.
Изключително светски и много модерни са младите мюсюлманки. Изследването е проведено сред генерална съвкупност от 577 хиляди.Сред изводите които направи Торстен Гайслер, ръководител на бюрото на фондация "Конард Аденауер", която е поръчала изследването е, че в България има многобройни и тесни контакти между мюсюлмани и християни. Освен това отношенията между мюсюлмани и християни не са се изменили съществено в последните години. Във всеки случай това е оценката на 67% от анкетираните мюсюлмани - а 15% отговарят, че дори са се подобрили."Ако същевременно 6% от анкетираните смятат, че отношенията са се влошили, това не е сигнал за тревога, но трябва да е повод да се изследват причините за тази оценка", каза Гайслер.
По думите му радостно е също, че делът на мюсюлманите, отхвърлящи безусловно тероризма, от 2011 г. насам се е увеличил с 6% и достига 89%. Същевременно делът на лицата, смятащи тероризма при определени обстоятелства за оправдан, е намалял от 1.4% на 1.1%.
Можем само да се надяваме, че тази тенденция ще се запази, обяви представителят на фондация "Конрад Аденауер" в България.
http://www.segabg.com/article.php?id=849607