Доц. Сергей Игнатов: С подкрепата на обществото образованието ни нее толкова бедно
17 октомври 2009 | 19:32 | Агенция "Фокус"
В Министерството на образованието, младежта и науката (МОМН) се проведе дискусия за предизвикателствата пред дарителите в сферата на образованието. По време на дискусията зам-министърът на образованието доц. Сергей Игнатов съобщи, че министерството има намерение възроди дарителския фонд, който е съществувал до 9 септември 1944 г. Доц. Игнатов разказа пред Агенция „Фокус” повече за идеята, на какъв етап е реализацията й и какво ще бъде бъдещето на фонда.
Фокус:Доц. Игнатов, каква е визията на Министерството на образованието, младежта и науката за управлението на средствата от дарителския фонд, който ще възродите?
Сергей Игнатов: Дарителски фонд към просветното министерство е съществувал в довоенна България. Той е бил най-силният след пенсионния в страната. Нашата идея е да го възстановим. Този фонд ще се управлява от настоятелство, но истинско и много активн, така че вложените средства да се умножават. Този фонд трябва да подкрепя образованието на всички нива, за да може освен подкрепата, която държавата оказва чрез бюджета, енергията на обществото да се материализира, за да се подпомагат различни инициативи - от средното или от висшето образование. Когато се налага, нашето общество е готово за това. Виждате – пример е строителството на детски градини.
На дарителския форум не бяха представени всички организации, които подкрепят различни инициативи в сферата на образованието, но видяхте и колко много от тях имаха представители. Това ако се събере на едно място и се канализира, ще се окаже, че българското образование не е толкова бедно, колкото си го представят. Много често се пише и всеки се оплаква, но нещата не са толкова лоши, защото освен бюджетната издръжка, освен европейските пари, които се получават, нашето общество подпомага образованието и така е по цял свят. В цял свят стипендии за ученици или студенти се отпускат по различни канали. В строителството и на университети често участват неправителствени организации. След като и в България съществува такава воля, мисля, че е добре да се възстанови фондът. Особено сега, в годините на криза, един такъв фонд ще помогне децата, подрастващите не само да не отпадат от училище, но и да бъдат активни участници в този процес. Кризата си е криза, но виждате, че нашите математици заминават на международни олимпиади и трябва да бъдат подкрепени, не да се чувстват там като никому ненужни гениални деца.