Бугарски Културен Клуб

Ве молиме пријавете (login) или зачленете се (register).

Пријавете се со корисничко име, лозинка и должина на сесија
Напредно пребарување  

Новости:

Прикажи ги пораките

Овој оддел овозможува да ги гледате сите пораки оставени од овој член. Но внимавај можеш да ги видиш истите само од делови на форумот каде имаш пристап.

Пораки - Karev

Страници: [1] 2 3 ... 5
1
Баладично писмо


Не сколасахме с четата, байо.
Залудо затрихме момчетата.
Залудо измряхме, Българио.
Като псета ни клаха. И нека.

Робува си роба робията.
че що са за роба пет века?
Щом овчари стадата си криеха
и ни сочеха подли пътеки.

Затуй ли главите ни горди
анадолски дервиши побиваха.
И цяла нощ клета Околчица
мълчалива кръвта ни попиваше.

Че ден бе! Кънтяха челата ни.
Дълба ги оловото жежко.
Из урвите псуваше вятърът.
Орлици се виеха тежко.

И сбъднах молитвата. Спяха телата ни -
парцаливи, низвергнати, диви.
И ние кълняхме и плачехме, Дяконе:
- Ще възкръснат ли в Българско живите!

Ветровете са нашите мисли
и тъмна вода е скръбта ни.
Като мътно небе сме надвиснали -
двеста неми зловещи камбани.

По мъртви от мъртвите, мили народе,
по-живи от живите, робе и скоте,
ний пак ще превземем със гръм парахода
и пак ще загинем! Подписвам се: Ботев.


Балчо Балчев

2
Веселин Ханчев

Посвещение

За да останеш, за да си потеребен,
за да те има и след теб дори,
ти всяка вещ и образ покрай тебе
открий отново и пресътвори.
Пресътвори ги ти като лозата,
затворила пространствата в зърна,
като дървото в плод, като пчелата,
създала мед от пръст и светлина,
като жената стенеща, в която
по-траен образ дири любовта,
като земята връщаща богато
и облаци, и птици, и листа.
О, трябва всяка вещ да се изстрада,
повторно всяка вещ да се роди
и всеки образ, който в теб попада,
да свети с блясък, непознат преди,
и мислите да правят в тебе рани,
мъчително и дълго да тежат,
и всяка мисъл в тебе да остане
като загаснал белег в твойта плът.
Как иначе това, което вземаш,
стократно оплодено да дадеш
в горещи багри, в щик или поема,
в космичен полет и чугунна пещ?
Как то ще стане дирене сурово
и кратък залез, и другарска реч,
и падане, и ставане отново,
и тръгване отново надалеч,
и ласка по косата, и засада,
и хоризонти с мамещи звезди?
О, трябва всяка вещ да се изстрада,
повторно трябва в теб да се роди
и всяка вещ и образ покрай тебе
сърцето твое да пресътвори,
за да останеш, за да си потребен,
за да те има и след теб дори.

3
Благодаря за последния коментар.
Много добре и намясто казано. Само да имаше кой да чуе.

Ето, че след сто и кусур години ние пак сме в позиция на Върховисти и Централисти.
И пак в ущърб на българската кауза.

Има една много интересна статия на Христо Матов, за това как България винаги е "пропускала момента"...
Какво да очакваме сега, когато всъщност не сме в състояние да провеждаме собствена политика?
Та ние май вече сме само географско понятие.
Остава ни дългът да работим за българщината.

Хубаво е да си припомним и това писмо:

"... Забравите ли Македония,
българското племе остава с всичките си традиции,
с които ние толкова много се гордеем,
но без никакви пълномощия...
........................................

Но за разлика от тях, за които съм сигурен,
че не знаят нищо за Македония, нищо за българските корени
и нищо за една цивилизация от Охрид до Черно море и от Дунав до Бяло море,
е, за разлика от тях ние двамата с вас знаем нещо повече.
И затова носим повече отговорност.
Аз знам, че Методи Димов, когато ви е говорил за своите спомени, е плакал.
Сетете се за сълзите на този нещастник, който е преживял целия си живот в емиграция
само защото е искал да бъде българин от Македония..."


http://www.makedonskatribuna.com/tekst%20na%20Vladimir%20Perev.htm


4
Не видам таму ништо за Славеjков.  Се помалку разбирам што кажуваш и зошто.
http://bg.wikisource.org/wiki/%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5_%D0%B2_%D0%A2%D1%83%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%BE

"...В Европейска Турция жителствуват шест народа —
турци, славени (българи и сърби), гърци, арбанаси (арнаути, шкипитари), румъни (власи) и арменци....

Колко са българите на брой, не е лесно да ся определи,
защото и датата, и изброяванието от око съвсем ся не посрещат..."

...А този брой кажи, че пресяват и самите най-нови званични придирвания, според които ся потвърдява,
че в България, Тракия и Македония живеят 5 875 000 българи[9].

От всичко това излязва, че е най-близо до истината, който земе броят на българите от 6 милиона и нещо повече...[10]

Българското землище. Жилищата на българите ся простират от Дунав чак до Егейското приморие и от ня-кои места на Черно море, та чак до в Албания (Арнаутлук). ЕТО как г-н Брадашка бележи границите на българското землище, а преводителят му на сръбски счел за нужно да науми читателите, че тряба да знаят, че и вътре в тез межди на места има и други народи освен българи. Освен изброените из най-напред племена там, казва той, има евреи, ерменци, а отскоро еще татари и черкези[11].


 

5
Обидуваj се наново ... па кога ќе го прочиташ прво

http://bg.wikisource.org/wiki/
Българската_политика_спрямо_Република_Македония

предложено во почеток на оваа дискусиjа...

Не беше ли този линк даден от тебе?   ???

6
Уважаеми господине Hunza,

Нека започнем от там, че от самото си начало -
още  от създаването си като една от републиките на Титова Югославия,
Република Македония е незаконнородено дете.

Да е имало случайно референдум ?
Да е питал някой народа на Македония какво сака?
Да знаеш "случайно" за какво заплатиха с живота си хора като Шарло?
Защо беше осъден и хвърлен в затвора Методи Андонов?

А между другото, за Славейков има много още да учиш.

Имам един въпрос към тебе:
От къде е родът на П.Р.Славейков ? Какъв е по произход той?

7
„... "етничките Македонци" и бугарите, сепак се едно те исто.”

Дали се етничките Македонци исти со Бугарите,
несмее некоj друг освен самите етнички Македонци да одлучува за нив. 
Они немаат одлучено дека се, и тоа е тоа. 
А инаку секоj може да мисли што сака, па некои веруваат дека етнички Македонци и Бугари се исто;
нивно право e да веруваат но сепак не да одлучуваат.

Не знам на колко години си и затова не мога да съдя прибързано.
Но това, което пишеш е едно добре познато за всички нас клише,
Гадното е, че ако продължаваме диалога, аз ще знам предваритерно всеки твой
отговор и "аргумент" и все едно ще разговарям с глух и сляп човек.

Писнало ми е от такива "етнички македонци" като тебе.
Че кой ви е давал монопол върху името македонец бре?
Ние в Пиринско какви сме тогава?
Ами онези наследници на стотиците хиляди бежанци от Егейска Македония ?
Та ние в България сме много повече от вас. >:(

Един умен човек е казал
" Който като младеж не е бил комунист е човек без сърце,
но остане ли комунист и като възрастен - това е човек без мозък!"

За мен същото важи и за македонизма.
Ако един възрастен човек е македонист има две възможности:
Или е човек без скруполи, който добре си знае интереса,
или е човек без мозък.

8
Биографичен очерк
(Дино Кьосев)

http://www.promacedonia.org/gd2/gd_bio.html
Полезен набор от документи, но твърде идеологизирана (типична за времето си) трактовка
 
Както и да го усукваш, Карев, Гоце си остава борец против Османо-турската тирания в Македония,
а не против измисленото от теб "европейско робство":o


"Полезен набор от документи, но твърде идеологизирана"

Точно поради тази причина книгата е ценна.
Защото е написана по време, когато отродниците бяха предали костите на Гоце,
както и целия архив на ВМРО на "другарите" от Скопие,
по време, когато всячески се толерираше антибългарската политика на Скопие
и някои хора бяха преследвани от Държавна сигурност
заради опита си да се противопоставят на изопачаването на истината.

Дори тогава никой не е посмял да отрече, че Гоце е български апостол от Македония.

Както и да го усукват комунистите, един ден ще трябва да отговарят
за предателството спрямо собствения си народ.
Това ли те плаши, другарю Компетент ?

 

9
Левски

Манастирът тесен за мойта душа е.
Кога човек дойде тук да се покае,
трябва да забрави греховния мир,
да бяга съблазни и да търси мир.
Мойта съвест инак днеска ми говори.
Това расо черно, що нося отгоре,
не ме помирява с тия небеса
и когато в храма дигна си гласа
химн да пея богу, да получа раят,
мисля, че той слуша тия, що ридаят
в тоя дол плачевни, живот нестърпим.
И мойта молитва се губи кат дим,
и господ сърдит си затуля ухото
на светата песен и херувикото.

Мисля, че вратата на небесний рай
на къде изглеждат никой ги не знай,
че не таз килия извожда нататък,
че из света шумен пътят е по-кратък,
че сълзите чисти, че вдовишкий плач,
че потът почтенний на простий орач,
че благата дума, че правото дело,
че светата правда, изказана смело,
че ръката братска, без гордост, без вик
подадена скришно на някой клетник,
са много по-мили на господа вишни
от всичките химни и тропари лишни.

Мисля, че човекът, тук на тоя свят
има един ближен, има един брат,
от кои се с клетва монахът отказа,
че цел по-висока Бог ни тук показа,
че не с това расо и не с таз брада
мога да отмахна някоя беда
от оня, що страда; мисля, че канонът
мъчно ще направи да замлъкне стонът;
че ближний ми има нужда не в молитва,
а в съвет и помощ, когато залитва;
мисля ази още, че овчарят същ
с овцете живее, на пек и на дъжд,
и че мойте братя търпят иго страшно,
а аз нямям нищо, и че туй е гряшно,
и че ще е харно да оставя веч
таз ограда тиха, от света далеч,
и да кажа тайно две-три думи нови
на онез, що влачат тежките окови.
Рече и излезе.

Девет годин той
скита се бездомен, без сън, без покой,
под вънкашност чужда и под име ново
и с сърце порасло и за кръст готово,
и носи съзнанье, крепост, светлина
на робите слепи в робската страна.
Думите му бяха и прости и кратки,
пълни с упованье и надежди сладки.
Говореше често за бунт, за борба,
кат за една ближна обща веселба,
часът на която беше неизвестен;
изпитваше кой е сърцат, сиреч честен,
участник да стане във подвига свят;
всяк един слушател беше му и брат.
В бъдещето тъмно той гледаше ясно.
Той любеше свойто отечество красно.
Той беше скиталец и кат дете прост
и като отшелник живееше в пост.
Горите, полята познати му бяха;
всичките пътеки кракът му видяха,
пустинята знайше неговия глас,
хижата го знайше и на всеки час
вратата й за него отворена беше.
Той се не боеше, под небето спеше,
ходеше замислен, сам-си без другар.
Тая заран млад е, довечера стар,
одеве търговец, сега просяк дрипав,
кога беше нужно - хром, и сляп, и клипав;
днес в селото глухо, утре в някой град
говореше тайно за ближний преврат,
за бунт, за свобода, за смъртта, за гробът,
и че време веч е да въстане робът;
че щастлив е оня, който дигне пръв
народното знаме и пролее кръв,
и че трябва твърдост, кураж, постоянство,
че страхът е подлост, гордостта - пиянство,
че равни сме всички в големия час -
той внасяше бодрост в народната свяст.

И всякоя възраст, класа, пол, занятье
зимаше участье в това предприятье;
богатий с парите, сюрмахът с трудът,
момите с иглата, учений с умът,
а той беден, гол, бос, лишен от имотът,
за да е полезен дал си бе животът!

Той беше безстрашлив. Той беше готов
сто пъти да умре на кръста Христов,
да гори, кат Хуса или кат Симона
за правдата свята да мре под триона.
Смъртта бе за него и приятел и брат,
зашил беше тайно в ръкава си яд,
на кръста му вярно оръжье висеше,
за да бъде страшен, кoга нужда беше.
Той не знайше отдих, ни мир, нито сън,
обърнал се беше не дух, на огън.
Думата си цяла лейше в едно слово,
понявга чело си мръщеше сурово,
и там се четеше и укор и гняв,
и душа упорна, и железен нрав.

Той беше невидим, фантом, или сянка.
Озове се в черква, мерне се в седянка.
Покаже се, скрий се без знак и без след,
навсякъде гонен, всякъде приет.
Веднъж във събранье едно многобройно
той влезна внезапно, поздрави спокойно,
и лепна плесница на един подлец,
и излезе тихо из малкий градец.
Името му беше знак зарад тревога,
властта беше вредом невидима, строга,
обсаждаше двайсет града изведнъж,
да улови тоя демон вездесъщ.
От лице му мрачно всички се бояха,
селяните прости светец го зовяха
и сбрани, сдушени във тайни места
слушаха със трепет, с зяпнали уста
неговото слово сладко и опасно,
И тям на душата ставаше по-ясно.
.................................
.................................
И семето чудно падаше в сърцата
и бързо растеше за жътва богата.
.................................

Окован и кървав, във тъмница ръгнат,
Апостолът беше на мъки подвъргнат
ужасни. Напразно! Те нямаха власт
над таз душа яка. Ни вопъл, ни глас,
ни молба, ни клетва, ни болно стенанье
не издаде в мрака туй гордо страданье!
Смъртта беше близко, но страхът далеч.
И той не пошушна предателска реч.
И на вси въпроси - грозно изпитанье -
един ответ даде и едно мълчанье
и казваше: "Аз съм Левски! Ей ме на!"
И никое име той не спомена.

Но тиранът люти да убий духът
една заран Левски осъди на смърт!
Царете, тълпата, мръсните тирани
да могат задуши гордото съзнанье,
гласът, който вика, мисълта, що грей,
истината вечна, що вечно живей,
измислиха всякой по една секира
да уморят всичко, дето не умира:
зарад Прометея стръмната скала,
ядът за Сократа с клеветата зла,
синджир за Коломба, кладата за Хуса,
кръста на Голгота за кроткий Исуса -
и по тоя начин най-грозний конец
в бъдещето става най-сяен венец.

Той биде обесен.

О, бесило славно!

По срам и по блясък ти си с кръста равно!
Под теб ний видяхме, уви, да висят
много скъпи жъртви и да се тресят
и вятърът южни с тях да си играе,
и тиранът весел с тях да се ругае.
О, бесило славно! Теб те освети
смъртта на геройте. Свещено си ти.
Ти белег си страшен и знак за свобода,
за коя под тебе гинеше народа,
и лъвът, и храбрий: и смъртта до днес
под тебе, бесило, правеше ни чест.
Защото подлецът, шпионът, мръсникът
в ония дни мрачни, що "робство" се викат,
умираха мирни на свойто легло
с продадена съвест, с позор на чело,
и смъртта на тебе, о, бесилко свята,
бе не срам, а слава нова на земята
и връх, от където виждаше духът
към безсмъртието по-прекия път!

Иван Вазов

10
ХРИСТОС ВЪЗКРЕСЕ

Камбанен звън се в тъмнината носи,
на светла радост звън ехти
и хор от англечета златокоси
приглася в модри висини:
"Христос възкресе!"

Сред звездна нощ се носи звън камбанен,
лети той плавно надалеч,
където тътне огън барабанен,
където светка кървав меч:
"Христос възкресе!"

Над македонските долини, в кръв обляни,
звънът на нов живот лети,
на Добруджа сред китните поляни
на свободата звън ехти:
"Христос възкресе!"

В страната на снега и бича
разнесе се камбанен звън
и ясно слънце днеска там наднича
сред адский мрак, след дългий сън:
"Христос възкресе!"

Далеч, макар и глухо, веч се носи
звънът тържествен на мира
и скоро всички пречки кат прекоси,
той громко екне ще в света:
"Христос възкресе!"

Камбанен звън се в мрака волно носи,
на светла радост звън лети
и хор от англечета златокоси
приглася в модри висини:
"Христос възкресе!"

ХРИСТО СМИРНЕНСКИ

***

11
Както и да го усукваш, Карев, Гоце си остава борец против Османо-турската тирания в Македония,
а не против измисленото от теб "европейско робство":o


И победоносната българска армия се би срещу Османската тирания.
Дори учуди и стресна целия свят с бойните си победите.
Но какво последва от това ?
Нима Македония получи свободата си ?
Нима не дойде друга, още по страшна тирания за народа и ?

Това, което виждаше Гоце Делчев, не можаха да видят българските политици.
За съжаление...

1/3 от Македония получава свобода, останалите 2/3-не, но европейските сили имат косвена вина в случая,
или по-точно те обричат Македония с Берлинския договор.Разделението на Македония си е чисто Балканска история, по съседски коварна!
За съжаление не мога да се съглася с теб.
Де да беше  "чисто балканска история".
Никак не е косвена вината на европейските сили.
както и никак не е "косвена" смъртта на 130 000 български войници
в Балканските войни...

Но нека се върнем на темата за Гоце.

12
Както и да го усукваш, Карев, Гоце си остава борец против Османо-турската тирания в Македония,
а не против измисленото от теб "европейско робство":o


И победоносната българска армия се би срещу Османската тирания.
Дори учуди и стресна целия свят с бойните си победите.
Но какво последва от това ?
Нима Македония получи свободата си ?
Нима не дойде друга, още по страшна тирания за народа и ?

Това, което виждаше Гоце Делчев, не можаха да видят българските политици.
За съжаление...

13

***
"Имайте пред вид, че българския инат е во състояние целия разсъдък да удуши во човека.
Па и не само това ме кара да ве подканям да бъдете сплотени и да не игнорирате
нито единия, нито другия дотогаз, докато те формално се считат за ваши другари во ръководение на делото.
Поставени сме во изключителни времена."


/ Из писмо на Гоце Делчев /

След като и този постинг е променен вече за N-ти път,
чудя се каква е връзката между "българския инат", Аксаков, Захари Стоянов, Делчев...?!

С тях може и да няма връзка, но с теб определено има...

14
Думи на самия Гоце са това,
казани в отговор на един четник, който го попитал относно автономията,
не е ли грешно да се борят за тази идея, наместо за присъединяване към България.

Гоце му отговорил, че борбата вече не се води срещу турския султан,
а срещу по-коварни врагове - Европа и Великите сили.

Явно не сте чели достатъчно по въпроса, другарю Компетент  :)


15
Категорично не съм съгласен, че врагът на Гоце била Европа, а не Турция !
Категорично не съм съгласен с псевдо-теориите, оневиняващи Отоманската Империя и Турция !
Такива пишман-теории се появиха, за съжаление, както в РМ, така и в БГ !

Същото може да се напише за всички БГ въстания и революционери - не е необходима особена далновидност да се разбере,
че зад Турция винаги са стояли определен брой от великите сили !
Но това не значи че Априлското и Илинденско-Преображенското въстание, например, са против Великите сили, а не конкретно против Турция !
Българските национал-революционери никога не са се борили ПРОТИВ ЕВРОПА, а ЗА ЕВРОПА !
Ако Турция беше олицетворение на Европа, никога нямаше да излязат с оръжие в ръка !

http://publicistika.blogspot.com/2009/03/blog-post.html

***
"Имайте пред вид, че българския инат е во състояние целия разсъдък да удуши во човека.
Па и не само това ме кара да ве подканям да бъдете сплотени и да не игнорирате
нито единия, нито другия дотогаз, докато те формално се считат за ваши другари во ръководение на делото.
Поставени сме во изключителни времена."


/ Из писмо на Гоце Делчев /

Страници: [1] 2 3 ... 5