Бугарски Културен Клуб

Ве молиме пријавете (login) или зачленете се (register).

Пријавете се со корисничко име, лозинка и должина на сесија
Напредно пребарување  

Новости:

Автор Тема: КанаСубиги Тервел - Спасителят на Европа  (Прочитано 5306 пати)

bagain

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 88
    • Погледај го Профилот

Цитат
Щеше ли днес да има Европейски съюз без ТЕРВЕЛ?

Човешките взаимоотношения са много сложна материя. С тях се занимават няколко научни дисциплини и тук те не ще се обсъждат, още повече, че авторът не претендира да е вещ по тях. Споменавам този проблем, защото човешките взаимоотношения са свързани до голяма степен с междудържавните и много държавни въпроси се решават със субективни чувства (според настроението на владетеля). Например: Вождът е обиден и заповядва наказателен поход..., или помогнали на императора да си върне престола и той подарява цяла област, освен даровете в злато, сребро и ценни вещи. Минават година-две, забравил добрините и той решава да си вземе обратно даровете и земите. А това са войни с хиляди жертви. Или пък женска история: хубавата Елена става причина за най-тежката древна трагедия - Троянската война и гибелта на дузина тракийски вождове и десетки хиляди войници, разоряване на градове, изгнание на Еней.....................
Цитат
И още по-лошо - сега в тази мащабна експанзия вероятно е бил заложен стратегически план за ликвидация на Християнството и завладяване на Европа. Потвърждава се от факта, че "...по същото време арабският владетел Маслама нахлул от Мала Азия в Тракия със силна войска и опустошил напълно цялата провинция, след това се насочил към град Константинопол и като се укрепил близо до градските стени, започнал пълна обсада на града откъм сушата; Сюлейман, командир на могъща флота от три хиляди кораба, навлязъл в Босфора и обсадил Константинопол откъм морето."

"Целта била двете ислямски армии - от запад, откъм Испания, и от Изток, откъм Константинопол - да нападнат едновременно от двете страни и вкопчвайки Европа в ислямски клещи, да я задушат и да я превземат.
Вече трета година арабите стягали безмилостно смъртния обръч около вечния град, птичка не можела да прехвръкне, било въпрос на месец-два да го превземат..."

Настанал глад, мизерия и болести сред обсаждащите войски на арабите и още по-страшни в обсадения град.

След неколкократни молби от императора, Тервел решил да спаси Византия. Той забавил (за известно време) удара си - вероятно, за да събере и подготви достатъчна войска, да извърши добро разузнаване на противника и по някои тактически съображения (например да заблуди арабите, че ще бъде неутрален, нали Византия е била постоянен враг на българите и то много коварен през последните години).
Цитат
Най-после Тервел се включва във войната: "Била ранната утрин на 15 август 718 година, черното нощно небе едва-едва просветлявало и звездите по него започнали да оредяват - най-сънният час, тогава над спящите араби се извило торнадо от отровни стрели, след стрелите върху тях връхлетял черният грохотен облак на конницата, мечовете бляскали като къси светкавици - ..."
Константинопол бил спасен за векове напред. А с него Балканите и Европа. Векове по-късно Европа ще оцени заслугите на Тервел за спасяване на Западна Европа и Западната християнска цивилизация. Поема от 600 стр. ще бъде написана за него. Естествено след още някой век (България е била вече под турско робство) ще се забрави за Тервел и за България до появата на историите на Блазиус Клайнер и Паисий Хилендарски.

"Дали Тервел е виждал толкова далече, за да предвиди, че опасността, която се задава от изток е по-страшна от коварствата на византийските императори, не знам, но той спасил не само Константинопол, спасил не само Византия - на 15 август 718 година владетелят на българите кесарят хан Тервел, мъж могъществен, без да е християнин, спасил християнска Европа.

Това за хронистите било толкова невероятно и необяснимо, че те "покръстили" Тервеля - повечето от тях, включително и нашият Паисий Хилендарски, пишат, че бил възприел християнската вяра в лето Господне 713 и че извършил този подвиг, подтикнат към отмъщение от християнски чувства (Мавро Орбини).
Но след като чувствата му не били християнски - какви са били? Мечтаният Константинопол - безпомощен и отчаян - бил на колене пред него, бил в краката му, достатъчно е било да почука с меча си по Златната порта - защо не го е превзел?

Що за варварско благородство, непонятно нам?!"

Мъдрост и проницателност в бъдещето, наследени от древните предци (от траки, итилци, памирци и други славни клонове и клончета на българите).
Пак ще цитирам Ст. Цанев.

"Не знам дали си представяш, скъпи читателю, какво би станало, ако арабите бяха превзели Константинопол през 718 година - щеше да се случи най-малко това, което се случи след седем века, когато го превзеха турците.
Има и по-скептични прогнози - английският историк Едуард Гибън бил казал, че ако арабите бяха успели да съединят силите си от изток със силите си на запад, днес в Кембридж и Оксфорд студентите щели да сричат корана, а от кулата в центъра на Лондон вместо звъна на големия часовник щял да се чува гласът на ходжата........................
http://www.bulgarite.info/node/5

Ето още за славният Български владетел спасил християнска Европа

http://www.google.bg/search?rlz=1C1AVSX_enBG396BG396&aq=f&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=%D0%BA%D0%B0%D0%BD+%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B2%D0%B5%D0%BB



Сочувана
Сите Българи Заедно

bagain

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 88
    • Погледај го Профилот
Одг: КанаСубиги Тервел - Спасителят на Европа
« Одговори #1 на: Март 25, 2011, 02:48:18 »


Цитат
Името на свети Тривелий Теоктист - цар Български е записано в „Списък на българските православни светци”. Там се казва, че светецът се почита от Българската Православна Църква на 4 януари и 3 септември.
Кратка биография [редактиране]

Свети Тривелий Теокстит е владетелят Княз Тервел от рода Дуло, син на Аспарух и внук на Кубрат.[2] Възкачва се на българския престол и управлява Първата Българска държава в периода 695-722 г. През 705 г. в Константинопол княз Тервел получава титлата кесар на Източната Римска империя и цар на България. В тази връзка Патриарх Никифор пише в своята „Кратка история”, че през есента на същата година император Юстиниан Носоотрязания излязъл извън портите на Константинопол, придружаван от голям отряд войска и пълководците им, и дошъл в лагера на българите лично да почете Тервел. В държавната йерархия на Римската империя титлата кесар е била най-високата, с която са били удостоявани средновековните европейски владетели. Кесарят всъщност е и съимператор. Титлата е получавана само и единствено от християнски владетели, а цар Тервел явно е бил приел християнството заедно със своето семейство. Няма друг случай в 12-вековната история на Източната Римска империя за кесар да е провъзгласяван чужд владетел.
Популярността на кръстителя Княз Тервел сред хронистите на християнска Европа е много голяма. Още в края на ХV век за него пише един от най-важните представители на италианската историография - Марк Антонио Сабелико: „Както се говорело, първият български крал кръстител е Требелиус...” Европейските автори отделят на Тервел достойно внимание, наричат го „спасител на Европа”, защото е спрял арабската инвазия на Стария континент и спасява Източната Римска империя от ислямизация. Исторически и художествени произведения в Европа до 17-и век пресъздават с признателност делото на българския княз, канонизиран от християнската църква като Свети крал Тривелий. За най-големия подвиг на цар Тервел, станал причина да бъде канонизиран за християнски светец и споменаван с признателност като Спасител на Европа, средновековните хронисти също пишат подробно.
По това време не е минал век, откак е започнал да се проповядва ислямът и арабите - мюсюлмани превземат цяла Мала Азия, нахлуват в Персия и Армения, превземат и Северна Африка. През 711 година се прехвърлят на европейския континент - маврите превземат Испания, през 716 година превземат Лисабон и се отправят на изток към Франция. По същото време арабите нахлуват в Тракия със силна войска и опустошават напълно цялата провинция. След това се насочват към Константинопол и като се укрепяват близо до градските стени, започват пълна обсада на града откъм сушата. Три хиляди кораба навлизат в Босфора и обсаждат Константинопол и откъм морето. Целта е двете ислямски армии - от запад, откъм Испания, и от изток, откъм Константинопол - да нападнат едновременно от двете страни Европа и да я превземат. Обсадата на града продължава три години. В крепостта няма храна, нито вода, защото арабите прекъсват акведукта. Градът тъне в мръсотии, пламват болести, хората са отчаяни. Гладът така притиска дори и арабите, че те изяждали труповете на мъртвите, взаимно се изтребвали, за да се нахранят или търсели дребни камъни и ги изяждали, за да утолят глада си, както пише Михаил Сирийски. В ранната утрин на 15 август 718 г. над арабските войски се изсипва вихрушка от стрели, а след тях връхлита българската конницата. Тервел напада арабите изневиделица в гръб и докато съмне, според пестеливите думи на Теофан Изповедник: „българите …избили 22 хиляди араби”. Погромът е ужасен, арабите побягват в паника, някои се хвърлят от отчаяние в Босфора, а корабите им вдигат платна и отплават.
Святост след смъртта [редактиране]

Българският цар Тервел според сведенията на хронистите е дребен на ръст и миролюбив човек. Разбирал е много добре, че опасността, която се задава откъм Изток, е по-страшна от коварствата на византийските императори. Затова решава да им помогне срещу атаката на арабите и тръгва на бой с цялата си войска срещу напредващия ислям. На 15 август 718 година „трижди великият” владетел на българите, кесарят цар Тервел спасява Константинопол, Източната Римска империя и християнска Европа, на която оттогава се смята за съпокровител. Християнският свят с дълбока признателност увековечава святото дело на българския цар, а църквата го канонизира за светец. Има три български извора, които говорят за живота и делата на княз Тервел – История славянобългарска на свети Паисий Хилендарски, История на йеромонах Спиридон и т. нар. Зографска българска история. Като нарича княз Тервел един от най-великите българи и най-достоен след цар Борис I, Паисий Хилендарски пише: „Светият крал Тривелия (Тервел) и светият цар Йоан-Михаил (Борис I) били свети в живота си и храбри и силни в царското си благополучие. …И други девет царе били непобедими на война и в тежки и усилни времена по божия воля освобождавали своя български народ от голямо угнетение и пленение на други народи и царства…” Княз Тервел изгражда манастир край град Охрид при „чичовците си”, в който се оттегля от светския живот и се замонашва под името Теоктист. И в трите извора повествованията са идентични, но най-пълен е разказът на Спиридон Габровски. По негово време мощите на княз Тервел са се намирали в същия манастир. Съдейки от писанията на съвременниците, Цар Борис I е легитимирал християнството като официална религия в България, но то е възникнало и прието от основната част от българите много по-рано. По времето на княз Тервел българите са били в голямата си част християни. От йезуитски книги също става ясно, че княз Тервел е бил канонизиран от християнската църква под името Свети крал Тривелий. В „История на халифите”, писана от арменски монах, в книгата от началото на ХVІІ век „Царството на славяните” на абата хърватин от Дубровник Мавро Орбини, озаглавена още „Книга историография”, също се откриват данни за християнската принадлежност на Тервел.
В намерени досега изображения княз Тервел е представен като кесар и цар с християнски символи. На негов печат, открит през 1972 година, е гравиран надпис: „Богородице, пази кесаря Тервел”. През XVIII и XIX век известни български зографи от прочутата Самоковска художествена школа са изобразили лика на Свети Тривелий Теоктист цар Български в множество български църкви и манастири на Балканите. На много от стенописите князът е изобразен с монашеското одеяние на Теоктист, като например в Зографския манастир,Рилския манастир, Троянския манастир, Преображенския манастир, Бельова църква в Самоков, църквата "Въведение Богородично" в Панагюрище, манастира "Свети Спас", край с. Лозен, църквата в Старо село, църквата в село Дрен и др.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%B9_%D0%A2%D0%B5%D0%BE%D0%BA%D1%82%D0%B8%D1%81%D1%82

И още за славния Български владетел, който е канонизиран за СВЕТЕЦ
http://www.google.bg/search?rlz=1C1AVSX_enBG396BG396&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%B8+%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%BB+%D0%A2%D1%80%D0%B8%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%B9.

Сочувана
Сите Българи Заедно

bagain

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 88
    • Погледај го Профилот
Одг: КанаСубиги Тервел - Спасителят на Европа
« Одговори #2 на: Април 02, 2011, 10:45:25 »

За българските владетели - спасители на Европа - Тервел и Кормисош
Научен доклад на Акад. Йордан С. Иванов И Асистент Анна Зографова – Чл. kор. на академия МАБИК
"Целта на нашето изследване е да разкажем неизвестни подробности за европейския принос на българския хан Тервел, който в нашата църковна християнска история се оказа първият официално канонизиран български владетел. Обстоятелството,че хан Тервил е бил канонизиран за светец от западната църква под името Свети крал Травелии, /за което съобщава римският кардинал Цезаре Баронии,/ е един изключително важен факт. Защото ако в битката при Поатие,Карел Мартел спира арабите и разбива една шестхилядна армия, то българските владетели Тервил и Кормисош побеждават над 100-хилядната армия от сарацини, като само във финалното сражение между българи и араби, жертвите мюсюлмани възлизат на над 33 хиляди. Изследвайки значението на тази баталия, открихме причината по силата на която именно йезуитския военен орден на римокатолическата цълква е оценил достойнствата на българския владетел Тервел. Затова съвсем не е случайно и изобразяването му като крал – светец, в манастирите на Лозен, Зограф, Бельовата църква край Самоков и много др......"
http://www.mont-press.com/index.php?issue=272010&kind=&article=24595&rank=4&short=&numb=%C1%F0.%2027(1765),%20%E3%EE%E4.%20%D5%D5I,%206%20-%207%20%E0%EF%F0%E8%EB%202010%20%E3.
Тук може да видите стенописите в лозенския манастир Св.Спас
http://gallery.mitov.org/displayimage.php?album=2&pid=1266#top_display_media

Сочувана
Сите Българи Заедно

Competent

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 3619
    • Погледај го Профилот
Одг: КанаСубиги Тервел - Спасителят на Европа
« Одговори #3 на: Април 03, 2011, 03:31:53 »

Научен доклад на Акад. Йордан С. Иванов И Асистент Анна Зографова – Чл. kор. на академия МАБИК

МАБИК = Международна академия по българознание, иновации и култура  ;D

За сведение от академик Компетент!  8)
Сочувана
Every cat, dog and skunk born in Macedonia is Macedonian.
But the whole world knows that the Slavs in Macedonia are Bulgarians.
People that don’t know or do not want to know who they are will perish !

bagain

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 88
    • Погледај го Профилот
Одг: КанаСубиги Тервел - Спасителят на Европа
« Одговори #4 на: Мај 23, 2011, 10:54:01 »


Частица от мощите на Свети Тривелий положиха в мадарския храм

Частица от мощите на Свети Тривелий е положена в сребърен съд в средата на светия престол на новоосветения храм “Свети Георги Победоносец” в село Мадара. Тя бе донесена от Негово Високопреосвещенство Варненския и Великопреславския митрополит Кирил, който днес освети първия източноправославен храм в Мадара. Затова божия дом носи името „Св. Георги Победоносец и Св. Тривелий“.“Хан Тервел е първият български владетел, подстриган за монах и обявен после за светец. Сега е времето с Божията помощ да се запознаят повече българи с тази част от българската история, за да се гордеем, че българите имаме толкова много светии сред владетелите”. Това каза митрополит Кирил. Основите на църквата са положени през 2001 г., но парите за строежа са събирани няколко години. Ктиторите желаят да останат неизвестни.

http://radioshumen.bnr.bg/News/Shumen/Pages/Chastica-ot-moshtite-na-Sveti-Trivelii-polojiha-v-madarskiq-hram.aspx




Сочувана
Сите Българи Заедно

bagain

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 88
    • Погледај го Профилот
Одг: КанаСубиги Тервел - Спасителят на Европа
« Одговори #5 на: Мај 31, 2011, 05:53:23 »


Khan Tervel of Bulgaria against Arabians and saving of Constantinople and Christian Europe

http://www.youtube.com/watch?v=BY7dbnxVmIo&NR=1
Сочувана
Сите Българи Заедно

bagain

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 88
    • Погледај го Профилот
Одг: КанаСубиги Тервел - Спасителят на Европа
« Одговори #6 на: Октомври 02, 2011, 08:55:48 »

Кан Тервел ,син на Аспарух ,Кесар на источната римска империя(Византия),е оставил за поколенията уникалният скален барелеф
Мадарски конник.Архиелогически паметник обявен от ЮНЕСКО ,за паметник на световното културно наследство през 1979г.



Ето и част от надписа оставен от Кан Тервел спасителят на християнска Европа, върху монумента МАДАРСКИ КОННИК,на гръцки език :

Юстиниан императорът...при българите и при Тервел дойде. На носоотрязания император моите чичовци от Солун не повярваха и си отидоха в Кисиниите... Владетелят Тервел чрез договор даде на императора ... 5 хиляди... Императорът заедно с мене победи добре.

http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%81%D0%BA%D0%B8_%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B8%D0%BA

http://www.information-bg.com/bulgaria/view.php?id=35
Сочувана
Сите Българи Заедно

bagain

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 88
    • Погледај го Профилот
Одг: КанаСубиги Тервел - Спасителят на Европа
« Одговори #7 на: Март 18, 2012, 09:37:28 »

Операция слава-цялото предаване.Един вълнуващ разказ за Кан Тервел спасителят на Европа.


http://vbox7.com/play:05e08cd352
Сочувана
Сите Българи Заедно