Бугарски Културен Клуб

Ве молиме пријавете (login) или зачленете се (register).

Пријавете се со корисничко име, лозинка и должина на сесија
Напредно пребарување  

Новости:

Автор Тема: Мартинки - Малку подзаборавена традиција  (Прочитано 21344 пати)

bg_stranger

  • Newbie
  • *
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 5
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #30 на: Март 27, 2009, 12:44:32 »

И до днес в северна, че и централна Гърция (грък , родом на около 100 км на юг от Солун ми е казвал) се носят мартеници. закачат ги на децата, както е по стара традиция...Но не е много популярно.
Аз си мисля, че Мартениците, без значение от кой произход са, са нещо хараактерно за региона, където до голяма или малка степен е била Българска територия...дали е прабългарска, които между другото не са турко-монголи, а от ирански-индоевропейски произход,  или славянска , или антична, не знам...Важното е , че днес тази традиция е добре запазена само в България и се свързва предимно с България. А фактът, че е била забранена в Югославия е красноречив..И днес като питам некои македонци, викат че в Македония немало мартеници ( разбира се за да отречат каквато и е да е прилика с България) Но аз много добре знам, че има, защото други македонци, от същия край са ми казвали, че имат мартенки...тук отново опираме до политическите възгледи...Аз мисля, че традициите без значение дали служат, или не на политическите възгледи, трябва да се спазват.
Сочувана

Балкани

  • Newbie
  • *
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 1
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #31 на: Јуни 07, 2009, 12:04:24 »

Старото име на 1 Март, дето сега го наричаме Баба Марта е Лестувичин ден.
Така е записан в сборника с обредни песни Веда Словена , събиран от български даскал, обхождал Неврокопските, днес Гоце-Делчевски села и събирал обредни песни, по-късно е публикуван от босненски учен. Има спекулации, от чужденци първоначално, че песните са фалшификат, но подобни песни от Охрид е описал и Георги Раковски, западно рупския диалект на който са песните е напълно автентичен и невъзможен за подправяне, повечето от описаните обичаи и вярвания са запазени и до днес в цяла България. След преселенията от 19-20 век в региона е трудно и дори невъзможно да се чуят тези песни.
Ето една песен за лестувичин ден, в която се описва преселението на бълграския народ и заселването му на Балканския полуостров както и самия обред с мартениците:

Поминала люта зима
Люта зима снегувита,
Поминала заминала,
Та са лету зададе,
Съсъ лету лестувица                                                   5
Лестувица пеперица.
Я знаешъ ли малку дете
Малку дете и юначе,
Я знаешъ ли 'ли ни знаешъ
У де иде лестувица                                                       10
Лестувица пеперица?
Летувала на край земе
На край земе на поле-ту,
Де си сланце грее,
Де си сланце ни захожда,                                             15
Се си грее налютену
Налютену разсардену—
Та си уратъ малки моми
Малки моми и девойки,
Двашь ми са на поле шетатъ,                                  20
Двашь ми на година сеетъ,
Та ми жнеетъ бела пшеница,
Та ми бератъ белу грозде.
Крайна земе доста фална
Доста фална плодувита                                              25
Плодувита уровита,
Думали са наши деди
Наши деди наши сруци.
Богъ да бие Байна царе
Закаралъ ги утъ край земе                                        30
Та ги каралъ презъ поле-ту
Презъ поле-ту, презъ море-ту,
Каралъ ги сега малу
Сега малу три години,
Дукаралъ ги на Белъ Дунавъ.                                     35
Я си тие доста плакали
Доста плакали и викали,
Чи си земе уставили
Плодувита уровита,
Та ги дукаралъ на пуста земе                                     40
На пуста земе запустена,
Де си моми ни уратъ,
Де си моми ни сеетъ;
Ни си градетъ силна града,
Лу си седетъ фафъ гора-та                                        45
Фафъ гора-та фъ пещере-та
Фъ пещере-та фъ камене-те.
Какъ плакали и викали
Форкнала си лестувица
Лестувица пеперица,                                                   50
Та хми дума приговори:
Ой ле млади юнаци
Млади юнаци, малки моми,
Йоти ми сте заплакали
Заплакали завикали?                                                    55
Чи си ва царе закаралъ
Та ва дукаралъ на пуста земе
На пуста земе запустена,
Де си моми ни уратъ,
Де си моми ни сеетъ,                                                  60
Де си е люта зима
Люта зима снегувита:
Хаде ми, юнаци, ни плачейте
Ни плачейте ни викайте!
Що да прави ваше царе,                                              65
Ваше царе Байна крале,
Що да прави що да стори,
Чи му е Бога зарачелъ
Зарачелъ му порачелъ,
Да закара ду млади юнаци                                          70
Ду млади юнаци, малки моми
Да ги кара на Белъ Дунавъ,
Дека си е пуста земе
Пуста земе запустена,
Дека си йоще ни сеетъ,                                              75
Дека си йоще ни уратъ,
Лу си седетъ фъ пещере-та
Фъ пещере-та фъ камене-те,
Белкимъ са засели пуста земе,
Да ни си е веке запустена.                                         80
Доста ми веке плачейте
Плачейте и викайте!
Що ми седналъ Дива крале,
Дигналъ си десна рока
Съсъ рока ва фальба фали,                                         85
Чи сте слели утъ небе-ту,
Де ми седетъ трима Бога,
Та си учите ду млади юнаци
Ду млади юнаци, малки моми
Да си уратъ на поле-ту,                                            90
Да си уратъ да си сеетъ:
Та ви царе курбанъ коле,
Какъ си коле дуръ на Бога
Дуръ на Бога на небе-ту.
Какъ хми дума лестувица                                         95
Лестувица пеперица,
Йоще хми са нажелилу
Нажелилу натажилу,
Та й думатъ и говоретъ:
Лесту ле лестувице,                                                100
Що е земе запустена,
Силна сме града градили
Та сме земе заселили—
Та си уратъ малки моми
И си уратъ и си сеетъ;                                            105
Дива царе курбанъ коле
Курбанъ коле деветъ ювна,
Та си на фальба фали:
Я ни са е нажелилу
Нажелилу натажилу                                                 110
Чи сме земе уставили
Плодувита уровита.
Курбанъ сме на Бога клали,
Клали сме деветъ крави
Деветъ крави елувити,                                            115
Елувити се на отбуръ,
Малки са моми готвили
Готвили ги умревали ги
Умревали ги съ бела китка
Бела китка и куприца,                                              120
Готвили ги доста умрениви,
Кой си еде Бога фали.
Какъ сме дошли на Белъ Дунавъ,
На Бога си курбанъ колеме,
Съсъ курбанъ гу фалъба фалиме,                            125
Курбанъ колеме даветъ крави
Деветъ крави елувити.
Елувити се на отбуръ,
Та ги гответъ малки моми;
Туку моми що да праветъ,                                        130
Чи си флели фафъ бахче-ту
Да си бератъ бела китка
Бела китка и куприца,
Я си китка ни намерили,
Готвили си ни умревали,                                          135
Та хми са нажелилу
Нажелилу натажилу,
Та заплакали и завикали,
Та ни са тажну тажили,
Та са намъ нажелилу                                                 140
Нажелилу натажилу.
Я хми лестувица дума и говори:
Е, бре вие млади войводи,
Що сте вие заплакали
Заплакали завикали.                                                  145
Какъ си фоде на край земе
На край земе, мила ви отечина,
Ша си флеза фафъ сарае
Фафъ сарае фафъ бахче-ту,
Кацнувамъ си бела китка                                         150
Бела китка и куприца,
Летнувамъ си на Белъ Дунавъ,
Та си фарлемъ бела китка
Бела китка и куприца—
Малки моми на Белъ Дунавъ,                                   155
Йоку виетъ на поле-ту
Та си китка умрисатъ.
Я ви си мольба моле,
Да пишете бела книга
Бела книга царну писму,                                           160
Да е пратите пу земе-та:
Кой си има малки деца,
Да увиетъ белу сукну
Белу сукну и царвену,
Да му варзатъ на рока-та                                       165
На рока-та на деснива-та,
Ега си е веке лету
Лету и пролету.
Да му варзатъ да му думатъ:
Чи ни си е белу сукну                                               170
Белу сукну и царвену,
Туку си е маринка,
Устанала утъ край земе;
Какъ си фаркамъ на поле-ту
На поле-ту на Белъ Дунавъ,                                     175
Ша си фаркна фъ силна града
Фъ силна града фафъ сарае—
Де си виде малки деца
На рока хми белу сукну
Белу сукну и царвену,                                               180
Белу сукну и маринка,
Ша си спусна бела китка
Бела китка и куприца,
Та е зеватъ малки моми
Малки моми и девойки,                                           185
Та си гответъ и умреватъ.
Чули ми ду млади войводи
Чули ми лестувица,
Та си писали бела книга
Бела книга царну пислу:                                           190
К ой си ималъ малки деца,
Варзалъ хми на рока-та
Варзалъ хми белу сукну
Белу сукну и царвену.
Сочувана

Karaman

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 95
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #32 на: Јуни 15, 2009, 09:43:31 »

Балкани, чудесна песен!
Тя показва, че традицията за носене на мартеници най-вероятно е дошла с Аспаруховите българи.

А може ли да кажеш името на даскала, събирал песните, както и името на сборника?
Сочувана

Competent

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 3619
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #33 на: Јуни 16, 2009, 04:00:16 »

традицията за носене на мартеници най-вероятно е дошла с Аспаруховите българи.

Как го направи този извод, Карамане ?  ;D
Източникът нещо не ми вдъхва доверие: http://rome.bg-history.info/smf/index.php?topic=1803.msg5719  :o

Тук пък със същите лафове се говори за Коледа: http://ziezi.net/koleda.html
http://ziezi.net/veda2/liavoto.html
http://mandara.narod.ru/vs1.htm

Макар да има препратки към Веркович, нещо не ми се връзва - едни и същи изрази се въртят в различните стихове - ту уж за Коледа, ту за баба Марта ....  ???
« Последно менување: Јуни 16, 2009, 04:20:47 Competent »
Сочувана
Every cat, dog and skunk born in Macedonia is Macedonian.
But the whole world knows that the Slavs in Macedonia are Bulgarians.
People that don’t know or do not want to know who they are will perish !

Karaman

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 95
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #34 на: Јуни 16, 2009, 09:29:22 »

традицията за носене на мартеници най-вероятно е дошла с Аспаруховите българи.

Как го направи този извод, Карамане ?  ;D

Казах най-вероятно, а не че със сигурност мартенската традиция иде от Аспаруховите българи.


Източникът нещо не ми вдъхва доверие: http://rome.bg-history.info/smf/index.php?topic=1803.msg5719  :o

Тук пък със същите лафове се говори за Коледа: http://ziezi.net/koleda.html
http://ziezi.net/veda2/liavoto.html
http://mandara.narod.ru/vs1.htm
Явно не си прочел въпросната песен. Колкото до твоите препратки - с изключение на последната, всичко друго е повече от несигурно.

Според мен, по принцип мартенската традиция е дощла най-вероятно от Аспаруховите българи. Защо? Много просто. Да е славанска - едва ли! Все някой друг славянски народ щеше да има подобно нещо. Атничномакедонска - още по-невероятно. Заначи остава два варианта - или е тракийска, или е прабългарска.
По принцип в традициите си ние сме наследили доста от тракийски култура. Затова и матренската традиция не е изключено да е тракийска. И все пак, ако беше така щеше да има подобни обичаи и у други народи. Такова нещо няма. Традиция да се носят мартеници има само по земите, които са били с състава на Средновековната Българска държава. Затова смятам, че това ни е наследтво от прабългарите.
Сочувана

Competent

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 3619
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #35 на: Јуни 17, 2009, 01:28:49 »

Цитат: Karaman
Според мен, по принцип мартенската традиция е дощла най-вероятно от Аспаруховите българи. Защо? Много просто. Да е славанска - едва ли! Все някой друг славянски народ щеше да има подобно нещо. Атничномакедонска - още по-невероятно. Заначи остава два варианта - или е тракийска, или е прабългарска.
По принцип в традициите си ние сме наследили доста от тракийски култура. Затова и матренската традиция не е изключено да е тракийска. И все пак, ако беше така щеше да има подобни обичаи и у други народи. Такова нещо няма. Традиция да се носят мартеници има само по земите, които са били с състава на Средновековната Българска държава. Затова смятам, че това ни е наследтво от прабългарите.

Източниците няма да ги коментирам, но в посочените песни има фрагменти и куплети, които се преповтарят както в "мартенските", така и в "коледарските" версии - не е много ясна работата, но и няма как да е ясна що се отнася до една народна песен или легенда ....  То и затова се казва "фолклор" - никога не се знае откъде идва, кой какво е прибавил или досъчинил и кога това е станало .....

Струва ми се, че прилагаш двоен аршин за прабългарите и траките - както едните, така и другите са повлияли на много други народи, освен на нас - "дунавските българи" ... След като предполагаш, че ако традицията идва от траките, то ще я има и при други народи, то същото трябва да го предполагаш и за прабългарите, понеже и те доста са се поразселили насам-натам (дори повече от траките) ....

След като аналогична традиция има и в Румъния, Северна Гърция и Република Македония, ха иди доказвай дали идва от траките или от прабългарите - само един Бог знае ...

Да дам и друг пример - едни историци пишат, че традиционното БГ кисело мляко е продукт на траките, а други - на прабългарите ... Иди да доказваш едното или другото, ако си нямаш друга работа !  ;D

За античните македонци не ми се коментира за да не навлизам в жанровете на сатирата и фантастиката, ама като се смеем на съвременните античари, да гледаме да не заприличваме на тях, правейки си измислена история от мечти и картонени кули като в някой приключенски роман !  :o
« Последно менување: Јуни 17, 2009, 01:36:49 Competent »
Сочувана
Every cat, dog and skunk born in Macedonia is Macedonian.
But the whole world knows that the Slavs in Macedonia are Bulgarians.
People that don’t know or do not want to know who they are will perish !

Karaman

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 95
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #36 на: Јуни 20, 2009, 08:40:53 »

След като аналогична традиция има и в Румъния, Северна Гърция и Република Македония, ха иди доказвай дали идва от траките или от прабългарите - само един Бог знае ...
Освен изброените, има я и на още едно място - Албания.
Аз вече казах - традицията да се носят матреници обхваща земите на Средновековната българска държава!

Но ти ясно не си обърнал внимание на това. Между другото, това е и единия от агрументите на етнографите да твърдят, че традицията е прабългарска. Както те се изразяват - това все са земи, където има преселение на компактни прабългарски маси.


Източниците няма да ги коментирам, но в посочените песни има фрагменти и куплети, които се преповтарят както в "мартенските", така и в "коледарските" версии - не е много ясна работата, но и няма как да е ясна що се отнася до една народна песен или легенда ....  То и затова се казва "фолклор" - никога не се знае откъде идва, кой какво е прибавил или досъчинил и кога това е станало .....

Коледна традиция, мартенска традиция - има нещо много общо между тях. И знаеш ли какво е то? ;)
Много просто - Нова Година! :)
1-ви Март е ... прабългарската Нова Година. Тя е траела от 1-ви до 9-ти март. Тогава са носели матрениците. Самата мартеница е амулет и съмволизира брака между Небето и Земята т.е. мъжкото (бялото) и женското (червеното) начало. На 9-ти март, мартениците се махали (късали) и се слагали под камък за плодородие. Между другото, сватбеното знаме е същото - бяло и червено, а също и не случайно булката е с червено було.
Това е официалното становище на българските етнографи.
Ако искаш, мога да посоча и литература. ;)
Сочувана

Competent

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 3619
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #37 на: Јуни 20, 2009, 09:14:02 »

Карамане,

Горното звучи логично и би могло да е точно така. Ако традицията е прабългарска, то много вероятно е да се е родила тук - в "Дунавска България" като българо-славянска традиция, а да не е дошла заедно с преселението на прабългарите ...  Някои легенди говорят именно за това: http://www.public-republic.com/magazine/2009/03/15081.php
Във Волжка България не ми е известно да е имало мартеници ?!  :o

Откакто тоталитаризмът си отиде, в никоя българска наука няма и не може да има "официално становище", включително в етнологията ! Може да има изразени становища на тоя или оня институт, на БАН, научни общности и т.н.

Това за червеното було на булката не разбрах откога датира ?! И аз съм чел за червено було, но май бая отдавна се ползва бяло було, та не знам ?!  ::)
Сочувана
Every cat, dog and skunk born in Macedonia is Macedonian.
But the whole world knows that the Slavs in Macedonia are Bulgarians.
People that don’t know or do not want to know who they are will perish !

betina

  • Full Member
  • ***
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 240
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #38 на: Јуни 20, 2009, 09:31:43 »

Карамане,

Горното звучи логично и би могло да е точно така. Ако традицията е прабългарска, то много вероятно е да се е родила тук - в "Дунавска България" като българо-славянска традиция, а да не е дошла заедно с преселението на прабългарите ...  Някои легенди говорят именно за това: http://www.public-republic.com/magazine/2009/03/15081.php
Във Волжка България не ми е известно да е имало мартеници ?!  :o

Откакто тоталитаризмът си отиде, в никоя българска наука няма и не може да има "официално становище", включително в етнологията ! Може да има изразени становища на тоя или оня институт, на БАН, научни общности и т.н.

Това за червеното було на булката не разбрах откога датира ?! И аз съм чел за червено було, но май бая отдавна се ползва бяло було, та не знам ?!  ::)
;)Малко за червеното невестинско було и българската традиция
Хайдушка сватба
......
Като при паша излезли,
паша на булка продума:
- Булче ле, младо зелено,
подигни було червено,ръката да ми целунеш,
от мене бакшиш да земеш
една ми жълта жълтица;
....
и ний си закон имаме
от деди й баби предаден:
дорде са булка не венчей,
було от глава не дига,
никого в очи не гледа.
Дорде са булка не прости
не от кум, не от побащим,
от зълви и от девери,
никому дума не дума.

.........
Кръстникът и кръстницата забулват булката. В миналото  булката се е забулвала с червено було и босилков венец, но с течение на времето то е заменено от бялото було.
.....
Българката променя своята прическа и забраждане по време на сватбата. Богатата сватбена обредност включвала специално измиване и сплитане на невястата. Косата се измивала с вода с поставени в нея цветя, сребърни пари (за да остареят и побелеят младите), неброени житни зърна, за да има неброени деца. Разресвали косата с три нови гребена, които потапяли във вода и вино, понякога поставяли в косите яйце за плодородие. Сплитали косите в множество плитки. Сетне поставяли на главата невестенския венец. Той бил от лозова или трендафилова пръчка, с монети, чесън, синьо мънисто, увити с червен конец. Върху него се поставяло невестинското було. Първоначално то било от червен мъжки пояс, който се съшивал на качулка и покривал лицето. По този начин предците ни вярвали, че жената се приобщава към момковия род и се изразява подчиненото й положение спрямо мъжа. Сетне булото се изработвало от червен плат или пък от бял. Върху булото се поставял венец от вечнозелени цветя - чемшир и бръшлян, покрити с варак за дълголетие, невен, трендафил, пауново перо за хубост, житни класове - за плодородие, златни нишки и нанизи дребни монети пред очите да пазят от зло и всичко това, свързано с марта -бял и червен конец за благоденствие.

Та червеното невестинско було се е запазило до сватбите на нашите баби, т. е някъде до 1950год.

Сочувана

Karaman

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 95
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #39 на: Јуни 20, 2009, 09:35:47 »

Карамане,

Горното звучи логично и би могло да е точно така. Ако традицията е прабългарска, то много вероятно е да се е родила тук - в "Дунавска България" като българо-славянска традиция, а да не е дошла заедно с преселението на прабългарите ...  Някои легенди говорят именно за това: http://www.public-republic.com/magazine/2009/03/15081.php
Във Волжка България не ми е известно да е имало мартеници ?!  :o

Славяни и прабългарска Нова Година?! Все пак не забравяй, че сърбите не носят мартеници.
Колкото до Волжка България - нея отдавна я няма, може и да са носили мартеници ... кой да ти каже. Да ти кажа право, аз не споделям етнусиазма на някои, че в Република Татарстан хората може да бъдат определени като българи.

Откакто тоталитаризмът си отиде, в никоя българска наука няма и не може да има "официално становище", включително в етнологията ! Може да има изразени становища на тоя или оня институт, на БАН, научни общности и т.н.
Становище на етнографите от БАН - става ли така да го кажа?

Това за червеното було на булката не разбрах откога датира ?! И аз съм чел за червено було, но май бая отдавна се ползва бяло було, та не знам ?!  ::)
Баба ми се е женила (омъжвала) с бяло було, ама прабаба ми е била с червено було - 100% гаранция!
Сочувана

Competent

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 3619
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #40 на: Јуни 20, 2009, 09:47:39 »

Карамане,

Горното звучи логично и би могло да е точно така. Ако традицията е прабългарска, то много вероятно е да се е родила тук - в "Дунавска България" като българо-славянска традиция, а да не е дошла заедно с преселението на прабългарите ...  Някои легенди говорят именно за това: http://www.public-republic.com/magazine/2009/03/15081.php
Във Волжка България не ми е известно да е имало мартеници ?!  :o

Славяни и прабългарска Нова Година?! Все пак не забравяй, че сърбите не носят мартеници.
Колкото до Волжка България - нея отдавна я няма, може и да са носили мартеници ... кой да ти каже. Да ти кажа
право, аз не споделям етнусиазма на някои, че в Република Татарстан хората може да бъдат определени като българи.

Откакто тоталитаризмът си отиде, в никоя българска наука няма и не може да има "официално становище", включително в етнологията ! Може да има изразени становища на тоя или оня институт, на БАН, научни общности и т.н.
Становище на етнографите от БАН - става ли така да го кажа?

Това за червеното було на булката не разбрах откога датира ?! И аз съм чел за червено було, но май бая отдавна се ползва бяло було, та не знам ?!  ::)
Баба ми се е женила (омъжвала) с бяло було, ама прабаба ми е била с червено було - 100% гаранция!


Дотегна ми антиславянската пропаганда и "харизването" на славяните на сърбите ! Значи сърбите са славяни, а ние въобще не сме ? Хайде холан ! Откажете се тогава от славяно-българския език и говорете друг някакъв ... Тези, които слагат мартеници, значи са чисти прабългари, а останалите – селяци-славяни, миришещи на пор ?! Дотегна ми от политически мотивирани простотии !

Може да има становище на "етнолози от БАН", но не и на "етнолозиТЕ от БАН", щото един само да е на особено мнение и пълният член отива на кино !
Сочувана
Every cat, dog and skunk born in Macedonia is Macedonian.
But the whole world knows that the Slavs in Macedonia are Bulgarians.
People that don’t know or do not want to know who they are will perish !

Karaman

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 95
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #41 на: Јуни 20, 2009, 10:18:16 »

Дотегна ми антиславянската пропаганда и "харизването" на славяните на сърбите ! Значи сърбите са славяни, а ние въобще не сме ? Хайде холан ! Откажете се тогава от славяно-българския език и говорете друг някакъв ... Тези, които слагат мартеници, значи са чисти прабългари, а останалите – селяци-славяни, миришещи на пор ?! Дотегна ми от политически мотивирани простотии !

Може да има становище на "етнолози от БАН", но не и на "етнолозиТЕ от БАН", щото един само да е на особено мнение и пълният член отива на кино !

Ами, за твое сведение сърбите са си преди всичко славяни, докато при нас - не е точно така. На всичко отгоре са ни и съседи. Затова е съвсем нормално, ако се чудим дали дадена наша традиция е славянска или не е, да погледнем сърбите, дали те я имат.

Аз казах  "Становище на етнографите от БАН". Не ми променяй думите, ако обичаш.

Колкото до конфликата прабългари-славяни ... май прекалено много си се задълбочил по форумите.  :-\
Вземи прочети някоя книга, по етнография например. Ще ти е полезно.
Сочувана

Competent

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 3619
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #42 на: Јуни 20, 2009, 10:19:07 »

Беше ми зададен странния въпрос дали имам нещо против, ако славяните ги нямало в българската история !  ::)
Имам против срещу всичко, което е лъжа !   :o

А който не се отказва от славяните бива автоматично наричан комунист, русофил, че и кремълски агент !  ???


Цитат
Колкото до конфликата прабългари-славяни ... май прекалено много си се задълбочил по форумите.

Наистина се навъдиха много пишман-националисти и скинхедси по форумите, нямащи нищо общо с българската кауза и предизвикващи само контра-ефект !
« Последно менување: Јуни 20, 2009, 10:27:09 Competent »
Сочувана
Every cat, dog and skunk born in Macedonia is Macedonian.
But the whole world knows that the Slavs in Macedonia are Bulgarians.
People that don’t know or do not want to know who they are will perish !

Karaman

  • Jr. Member
  • **
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 95
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #43 на: Јуни 20, 2009, 10:27:16 »

Беше ми зададен странния въпрос дали имам нещо против, ако славяните ги нямало в българската история !  ::)
Имам против срещу всичко, което е лъжа !   :o

А който не се отказва от славяните бива автоматично наричан комунист, русофил, че и кремълски агент !  ???


Ама .... ти защо пренасяш "дискусия" от една тема в друга? ???
Слагам кавички, защото горното трудно може да се каже че е дискусия.
Сочувана

Competent

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Отсутен Отсутен
  • Пораки: 3619
    • Погледај го Профилот
Одг: Мартинки - Малку подзаборавена традиција
« Одговори #44 на: Јуни 20, 2009, 10:32:21 »

Работите са важни по същество, а не е важно откъде са пренесени ....
Сочувана
Every cat, dog and skunk born in Macedonia is Macedonian.
But the whole world knows that the Slavs in Macedonia are Bulgarians.
People that don’t know or do not want to know who they are will perish !