http://www.kroraina.com/knigi/im_statii/index.htmlИван Михайлов
Статии
Общността на езика като един от характерните белези на нацията,,А що се отнася до
българския език, той е общ за цялата
българска нация. Той е един и същ по своя строеж, по словно богатство и граматика. Само сръбската официална наука се е опитала в по-ново време да „доказва", че езикът на македонските
българи не е бил
български; допреди няколко десетилетия обаче и сред сърбите никой не се е осмелявал да твърди подобно нещо. Славянският говор в Средна и Североизточна Македония е почти съвсем еднакъв с
българското наречие, което се говори в сегашната Югозападна
България, т.е. в окръзите Софийски и Кюстендилски. Говорът по долината на река Места, т.е. в Източна Македония, пък е почти еднакъв с тоя, който се говори в Северна
България, предимно в Търновския окръг, т.е. с наречието, което е легнало в основата на съвременния литературен
български език.“
,,Впрочем, за всеки среден познавач на славянските езици е лесно да установи, че езикът на македонските славяни е
български. Между другото той има и най-характерните белези, чрез които изобщо
българският език се отличава от останалите славянски езици, а именно:
а) и в Македония всички употребяват член за съществителните имена, какъвто не притежава никой друг славянски език освен
българският;
б) не съществува падежна форма;
в) сравнителна и превъзходна степен се образува с частиците ПО и НАЙ;
г) не съществува инфинитив (неопределително наклонение);
д) употребява се двойно лично местоимение, например: тебе те, мене ме и пр.;
е) бъдещето време на глаголите се образува с помощ на думичката ЩЕ, КЕ и т.н., и т.н.
И понеже езикът на македонските славяни е
български, следва, според горното определение на Сталин, че македонските
българи притежават най- важния белег — именно общността на езика, който ги прави част от
българската нация.
Не е излишно да изтъкнем, че още в IX век сл. Христа тъкмо този език на македонските
българи е бил наложен от св. св. Кирил и Методий и техните ученици като църковно-книжовен език на цялото славянство, и то за дълги векове.
Старобългарската книга и просвета е достигнала голям разцвет в Охрид (Македония) и Преслав все на тоя език. След покръстването на руси и сърби той е преминал и при тях. По-късно вече книжовният език и при другите славянски народи, както и при самите
българи се усъвършенствува.
Ако запитате и днес народа из всяко кътче на Македония, той ще ви отговори, че приказва на
български език. Другите националности там — турци, гърци, албанци, аромъни — ако ги запитате какъв е този език, ще ви отговорят също най-категорично, че това е
български език. Съществува една стара турска пословица, която гласи: „Истанболун тюркчеси, Янянън угумджеси, Тиквешън
булгарджеси" — което значи, че в Цариград се говори най-типично турски, в Янина — гръцки, а в Тиквеш —
български. Знае се, че Тиквеш се намира точно в центъра на Македония.“
Общността на територията — втори характерен белег на нацията,,
Българската нация повече от 12 века живее на Балканския полуостров върху една неделима територия, включена между Дунава и Егейско море, между Черно море и Албания. В тази териториална цялост влизат областите Мизия с Добруджа, Тракия и Македония, а допреди шестдесет години и Поморавия.“
,,След 1918 г. се случи, щото Македония, по трасето на старата
българо-турска граница, да бъде вече отделена от
България чрез телени мрежи, чрез изкопаване на вълчи ями, построяване множество гранични бетонни крепости и пр.; всичко това създаваше сръбската власт, за да раздели един от други членове на една и съща нация.“
,,Значи,
българщината в Македония, като част от целия
български народ, притежава и втория важен белег, за да се счита принадлежаща към
българската нация — общност на територията.“
Общността в стопанския живот — трети характерен белег за нацията,,собено през последните петстотин години, докато
българските земи се намираха под турска власт, целият
български стопански бит спокойно се е развивал с една и съща бързина, в една и съща посока; никакви събития, никакви войни, никакви нови граници не са повлиявали, щото из
българските земи различно да настъпват нови стопански форми, да се създават тук или там заселен стопански бит. Появяването на споменатата вече граница в 1878 г. между
България и Македония никак не измени това положение, защото и търговията между двете
български страни не бе възпрепятствувана от турската власт. А сръбско - гръцкият режим, наложен в Македония след 1912 г., няма никакво значение за изменение на националната същина на македонските славяни на стопанско основание. Сърбия и Гърция създадоха стопански прегради спрямо България, но чрез това
българското съзнание в Македония бе засегнато само във вреда на страните поробителки, а не във вреда на собствената
българска националност.“
общност на културата — четвърти характерен белег за нацията,,Никакви природни стихии, никакво пространство, никакви религиозни деления или вътрешни политически борби не са никога разделяли части на
българския народ една от друга. Те са живели компактно повече от хиляда години върху една и съща територия, както вече е споменато, при едни и същи стопански и изобщо жизнени условия. Така у тях са се затвърдили едни и същи народни характерни черти, едни и същи психически свойства, а оттам се е изградила една и съща
общобългарска култура, в която имат особено голям дял
българитеот Македония.“
,,В продължение на повече от 12 века македонските
българи са посочвали своята националност.До момента, в който в Македония се установи болшевишки режим...“
,,От XIV в. са открити във Венеция — както вече споменахме — редица актове за продадени по гръцките острови роби, които са били задигнати от турците при идването им в Македония; всички тия заробени хора — на въпроса за националността им — до един са отговорили, че са
българи. Снимки от тези документи има обнародвани в списанието „Македонски преглед" в София.“
,,От средата на XVIII век, а особено от началото на XIX век са отбелязани повече факти, говорещи, че славяните в Македония сами се посочват за
българи. Нека преди всичко не забравяме големия факт, че
Българското национално възраждане започна за пръв път в Македония в 1830 г. То бе една същинска духовна и национална революция за
българите. To — изрично трябва да подчертаем — между другото точно показа докъде на Балканите се простираше в началото на XIX в.
българската нация. Всички
българи по това време се намираха под турска власт. Значи, нямаше налице никаква
българска държава, за да кажат някои, че тя е подклаждала изкуствено някакво
българско движение в Македония.“
,,Към края на миналото столетие закипя голяма революционна борба в Македония за достигане политическа свобода и тя не е спряла.Всички документи, които в безкрайно изобилие са запазени за тази революционна борба, сочат все един и същ факт — че македонските славяни се борят за своето освобождение като
българи. Всички писма на малки и големи водачи, всички разпоредби във връзка с борбата; позивите за голямото въстание, избухнало на Илинден 1903 г., и пр., и пр. — всичко това, налага се и тук да бъде изтъкнато, написано е на
български език и от
българи от Македония.Като доброволци в редовете на македонската революционна организация идваха от
България и жертвуваха живота си множество
българи.Тъкмо защото борбата бе борба на
българщината в Македония, в нейните редове не отиде нито един доброволец от Сърбия или от Гърция.“
,,След Илинденското въстание в 1903 г. принудени бяха да се изселят в Америка няколко хиляди души измежду борците или членове на пострадали семейства. Тези хора никога не са стъпвали в
България, а направо отидоха зад океана. Те и сега се намират в Америка, без да престанат да развиват там политическа и осведомителна дейност в полза на Македония. Всеки може да провери какво национално съзнание имат те, т.е. да ги пита от каква народност са. Те са такива корави
българи, каквито рядко се срещат в самата свободна
България. За да запазят
българското си име, дух и традиции, завещани от бащите им, те отделят от залъка си, събират десетки хиляди долари и си построяват
български черкви.“
,,В 1912 г. се почна война от страна на християнските държави срещу Турция. От страна на македонските славяни се появи един отред от 15 000 души доброволци, включени в редовете на
българската армия.Доброволчески отред от македонски
българи се би срещу сърбите още при Сливница в 1885 г.“
Какво мислят за националността на македонските славяни другите националности, живущи в Македония,,Поставя се въпрос: ако войските на цар Самуила, вербувани предимно в Македония, не се състоеха от
българи войници; ако това славянско царство в Македония не бе считано за
българско и народът там, значи, за
български; ако самият цар Самуил не бе считан за
български цар, откъде-накъде гърците ще дадат на своя победител император титлата „
Българоубиец"?
,,Като
български са посочени от гръцките летописци и двете големи въстания в Македония, повдигнати срещу византийската власт в 1040 и в 1070 г.“
,,Нека изтъкнем първо, че и един сръбски крал, при това най-славният в сръбската история — крал Душан, — ни дава неоспоримо царствено свидетелство, което потвърждава
българския характер на славяните в Македония. Докато Душан не беше прострял границите на държавата си южно от Морава и от Шар планина, неговата титла бе „крал сръбски". След като той обаче навлезе в Македония, към титлата си прибави и названието „крал
Българом".
,,Към 1860 г. сръбското правителство подпомага босненеца Стефан Веркович да замине в Турция, за да направи проучвания за славяните в Македония. Там Веркович е останал около двадесет години. За проучванията си обнародвал книги, в които е дал най-подробни статистики относно броя на населението в страната, като се е спирал на всяко село и град поотделно. В нито едно населено място той не е посочил славянските жители като сърби или някаква друга славянска националност; навсякъде ги сочи само като
българи. Веркович е съставил и една голяма сбирка от народни песни, събрани в различни околии. Книгата е гитулувана „Песни на македонските
българи". Тази книга е печатана в Белград.“
,,Ако може да се надникне пък в турските държавни архиви, още по- нагледно е се разбере, че откак турската власт се е появила Македония в XIV в., тя не е престанала да отбелязва македонските славяни единствено като
българи.“
Как е гледала някога Русия на Македония и нейното население,,В 1878 г. пък възкръсна българската държава вследствие нанесеното от Русия военно поражение на Турция. Русия тогава бе с намерение да включи всички
българи в една държава.Защо Русия включваше тогава македонските славяни в границите на
България, ако те не бяха
българи?В границите на тъй наречена Санстефанска
България се включваше цяла Македония като страна с преобладаващо
българско население.“
Мненията на разни пътешественици и учени за населението в Македония,,Пътешественици от целия свят са писали книги с многобройни сведения за македонската
българщина. Измежду по-известните имена нека споменем французите Ами Буйе и Лежан — първият е пътувал през Македония към 1836 г., а вторият през 1857-1858 г. Заслужават внимание и данните, които са оставили пътешественичките англичанки Макензи и Ирби от 1862-1863 г.“
,,Измежду многото славянски и неславянски учени, които са потвърдили, че славяните в Македония са
българи, е и големият чешки историк и етнограф Шафарик; той още в 1826 г. е писал, че
българският език се говори в България и Македония. На същото мнение, още по-обосновано, е и големият професор Нидерле. Споменаваме имената още само на следните учени и пътешественици — немци, чехи, французи, англичани, руси и други: Брайлсфорд, братята Бъкстон, Джеймс, Баучер, Жюстен Годар, Жорж Десбон, полк. Ламуш, Бен Райли, Р. Х. Маркъм, Р. Дейвис, проф. Карл Щруп, проф. Милюков, Иречек, Пукевил, Вайганд и много други.“
Как сега болшевиките в Македония тъпчат националните права на македонските българи ,,В 1913 г., с установяването на сръбското владичество, в Македония бяха затворени 641
български чилища, 761 черкви. Учителите, на брой 1013 души, и свещениците, на брой 833, бяха изгонени от сръбската власт.“
,,Болшевиките се заемат да създават за македонските
българи един нов книжовен език от
българския диалект, който се говори в най- северо-западния кът на страната, към Скопско - Тетовско Кичевско. Примесват в този диалект безброй сръбски книжовни думи.“
,,Никаква
българска книга не може да се печати Македония, никакъв
български вестник там не се издава. Няма съмнение — както сръбската власт по- рано, така и болшевишката днес ще се възпротиви там, ако някой рече например и Светото евангелие да притежава на
български език. При това предприето е генерално фалшифициране на цялата вековна история на
българската нация в Македония.“
,,Останалите националности в Македония са признати от болшевишкия режим такива, каквито си бяха и по-рано — турци, албанци и пр. Болшевишкият режим полага специални грижи, за да осъзнае в Македония и циганите като нация; устройва курсове по езика им, готов е да им отвори училища. Горко само на оногова, който пожелае да се нарече
българин. А тъй очевидно е, че името македонец може да бъде и е всъщност само едно географско понятие.“
,,Всеки, който в Македония подигне глас за нейното отцепване от Югославия, трябва да очаква куршум от страна на болшевиките.“
,,В Кремъл са се замислили как по- ефикасно да намалят съпротивителната сила на
българската нация, на нейния национален дух. Опитът за разкол чрез прогласяване на нова македонска народност е може би най-крупното от средствата, които болшевишката централа е пуснала досега.“