Бугарски Културен Клуб

Ве молиме пријавете (login) или зачленете се (register).

Пријавете се со корисничко име, лозинка и должина на сесија
Напредно пребарување  

Новости:

Прикажи ги пораките

Овој оддел овозможува да ги гледате сите пораки оставени од овој член. Но внимавај можеш да ги видиш истите само од делови на форумот каде имаш пристап.

Пораки - Пламен Павлов

Страници: [1] 2 3 ... 7
1
http://fakel.bg/index.php?t=2495
http://dveri.bg/aqqu4


Неизвестна българска реликва от времето на цар Самуил и неговите наследници

25.01.2013 | автор:  проф. Пламен Павлов1

През следващата 2014 г. се навършат 1000 години от смъртта на един от най-великите българи в хилядолетната ни история – цар Самуил (997-1014 г.). Емблематичната годишнина на една личност, която има своето съкровено място в сърцето на всеки българин, ни дава чудесен повод още веднъж да се вгледаме в нашето минало, да си спомним паметни места, да потърсим неизвестни „следи“...

В този текст ще обърнем внимание на една реликва, която “... не чака да бъде открита...“ от археолозите, нито се намира нейде из прашните фондове и подземия на някой музей или галерия – напротив, става дума за паметник на църковното изкуство, който е напълно „на показ“, който е обект на многолюдни църковни шествия, като дори присъства в социалната мрежа YouTube! Накратко ще разкажем за един старинен кръст, който най-малкото символично ни отвежда в епохата на цар Самуил, неговите най-близки роднини и наследници.
 
 
 
 
 
Всяка година на църковния празник Петдесетница (или Денят на Светата Троица) от църквата в черногорското село Вельи Микуличи, недалече от гр. Бар, потегля литийно шествие към близката планина Румия. Най-отпред върви представител на рода Андровичи, който носи старинен процесиен кръст – кръстът на св. Иван / Йован Владимир!
Според преданието това е същият кръст, който българският цар Иван Владислав (1015-1018) изпраща на княз Иван (Йован) Владимир (990–1016). Владимир е поканен за преговори в Преспа, а дарената му скъпоценна реликва потвърждава царската клетва за неприкосновеност. Нека припомним клетвопрестъплението на Иван Владислав и гибелта на Иван Владимир – такава е основата на „историята“ на загадъчния кръст, за който в България не се знае нищо.
Княз Иван Владимир е първият черногорски светец и мъченик, приет от векове за светец и от Българската православна църква, почитан и от гърците, и от християните албанци, а по-късно и от сърбите и останалите православни народи. Казваме „черногорски светец“, а не сръбски не защото Иван Владимир е „приобщен“ към сръбската сакрална традиция едва през ХІХ-ХХ в. Неговият култ е на практика непознат в средновековната сръбска държава, наричана още и с регионалното име Рашка, дори и по време на най-известните и могъщи владетели. Факт е, че дуклянският светец на практика отсъства в нейната книжнина и църковно изкуство. И съзнателно няма да се впускаме в съвременния сръбско-черногорски спор по така болезнения в пространството на бившата кралска и после комунистическа (Титова) Югославия „идентитет“...
През 998 г. цар Самуил (997-1014) извършва военен поход по крайбрежието на Адриатическо море. Князът на малката държавица Дукля (дн. Черна гора) е принуден да се предаде пред надмощието на българския цар, след което е хвърлен в затвора в Преспа (любимата Самуилова резиденция или „втора столица“) – средновековният град на остров „Свети Ахил“ в Малкото Преспанско езеро, днес на гръцка територия. Скоро в знатния пленник се влюбва Самуиловата дъщеря Теодора-Косара. Проявявайки силен характер, тя убеждава своя баща да върне свободата на княза. Този „любовен роман“, пропит от християнско благочестие, е известен от „Летописа на дуклянския презвитер“, написан на латински в края на ХІІІ в. Разказът за Владимир и Косара е създаден още през ХІ в. Той присъства и в по-късни жития и в народни предания сред българи, албанци и черногорци. Любовта между Владимир и Косара е пресъздадена от големия наш писател Димитър Талев в неговия роман трилогия „Самуил“.
Естествено, бракът на Теодора-Косара с Иван Владимир е преди всичко с политически характер. Князът на Дукля се завръща във владенията си като български васал и член на царското семейство. През есента на 1015 г., когато Иван Владислав сваля и убива своя някогашен спасител Гаврил Радомир, настъпва обрат. Владимир е повикан в Преспа от новия цар. Иван Владислав обаче престъпва клетвата, а князът е посечен пред вратите на църквата „Св. Ахил“ (22 май 1016 г.).
Според Дуклянския летопис цар Иван Владислав примамва княз Иван Владимир, като на три пъти му изпраща клетвени писма.
Мъченическата смърт на Владимир е следствие както на съмнения за нелоялност (контакти с Византия, за които има смътно споменаване у Йоан Скилица), така и защото като Самуилов зет дуклянският княз е потенциален съперник на узурпатора Иван Владислав.
Княз Иван Владимир е бил погребан в царската църква редом със своя тъст цар Самуил. Теодора-Косара, която ревностно следва праведния живот на съпруга си, след известно време успява да измоли мощите му и ги отнася в Дукля. Те са положени в манастира „Св. Богородица Пречиста“ на брега на Шкодренското езеро, чийто руини се пазят и днес. Както разказва дуклянският летописец, „...Косара, съпругата на блажения Владимир, станала монахиня, завършила живота си в същата църква с благочестие и свето подвижничество и била погребана там при нозете на своя мъж...“
Мощите на св. Иван Владимир остават в манастира до 1215 г., когато епирският деспот Михаил Ангел Комнин ги пренася в Драч (дн. Дуръс, Албания). През 1381 г. по волята на албанския владетел Карло Топия те са отнесени в манастира „Св. Йоан“ при Елбасан. Според черногорския историк Б. Шекуларац дуклянският княз е носел само името “Владимир“, а „Йоан“ му е „приписано“ след ХІV в. поради пребиването на мощите в манастира при Елбасан, посветен на св. Йоан Кръстител. И наистина, някои детайли от мъченическата участ на княза (отсичането на главата му с меч) имат паралел с особено популярната „история“ за обезглавяването Йоан Кръстител. Светите мощи на Иван Владимир се пазят в манастира при Елбасан до най-ново време, но през 1995 г. за пореден път светецът сменя своето „местожителство“ - този път в архиепископската катедрала на Албанската православна църква в Тирана.
 
 
Да се върнем на кръста от с. Вельи Микуличи. Както стана дума, черногорците вярват, че това е същият кръст, който Иван Владимир е получил от българския цар. Това се е предавало от поколение на поколение, такова е дълбокото убеждение на цялото местно население, на православното и католическото духовенство. Именно този кръст е бил в ръцете на княза, когато той е посечен от войниците на Иван Владислав в Преспа.
Кръстът е изработен от тисово дърво, има дължина 45 см, ширина 38 см, а дебелината на дървото заедно с обкова от сребро е 2,5 см. В края на ХVІ в.е занесен за кратко във Венеция, където е му е поставен сребърният обков, с който е и днес. Иван Ястребов, известен историк и етнолог, руски консул в Шкодра през 1867-1870 г. (тогава в Османската империя), пръв издирва сведения за Владимировия кръст. Според тях кръстът се е пазел в манастира „Св. Богородица Крайинска“. По време на ислямизацията на Крайина през ХVІІІ век тази обител е разрушена, а кръстът е запазен от местните християни. Няколко десетилетия по-късно те също са принудени да приемат исляма, а реликвата попада в ръцете на рода Мъркоевичи. Това озлобява жителите на Крайина, които макар да са вече мюсюлмани, се опитват да си върнат скъпоценния кръст! Мъркоевичи се преселват в околностите на планината Румия, но скоро и този род е заставен да приеме исляма. Тогава Владимировия кръст е поверен на рода Андровичи. Впрочем, „старейшината“ Илие Андрович в интервю от 2001 г. настоява, че „... ще станат девет века...“, откакто безценната реликва се пази от неговите предци.
Традицията с литийното шествие е известна поне от средата на ХІХ в., но е прекъсната във времето на комунистическия режим в Югославия. През 90-те години на ХХ в.тя е подновена. В полунощ срещу Петдесетница в храма на Вельи Микуличи започва църковна служба, а самото шествие се провежда в утринните часове. В него по традиция участват не само православните, но и местни католици и мюсюлмани. Още Ястребов е отбелязал: „Колко се тачи този кръст може да се съди по следното: турците [т.е. черногорците мюсюлмани], казват: „Кръст се диже, Бог се моли, Господи помилуй!“ Впрочем в световната мрежа „YouTube” има видеоматериали от литийните шествия през 1996 и 2005 г. под заглавие „Света планина Румия“. На 29 октомври 2012 г. уголемено копие на Владимировия кръст е поставено в църквата „Св. Йован Владимир“ в Бар.
 
 
Освещаването на уголеменото копие на Владимировия кръст в Бар на 29 октомври 2012 г.
 
Даряването с кръст в потвърждение на клетва е в духа на епохата, за което има редица примери. Това е алюзия за силата на светия кръст, с който някога равноапостолният император Константин Велики е победил своите врагове. Нека само припомним случая с българския цар Михаил ІІІ Шишман Асен (1323-1330) и византийския император Андроник ІІІ Палеолог през 1328 г., за който разказва Йоан Кантакузин. Упрекнат, че е нарушил клетвения договор между двамата, цар Михаил „... извадил светите реликви, които държал в пазвата си [пред императорския пратеник], и като му подал кръста, казал: „Като занесеш на императора това, кажи му, че аз се кълна в тялото, разпънато върху него заради нас, че не съм нарушил договора с него (…) Нека не се учудва, че изпратих не великолепните огърлици [в случая реликви], от които имам много, както виждаш, а този кръст от евтин материал (защото той беше от мед). Той обаче стана прочут между всички мизи [българи] с чудесата, много от които станаха чрез него приживе на моя баща, а много и сега по мое време. И затова му го изпращам като по-сигурна гаранция за клетвата. И ако ме изобличи, че аз лъжа или мамя, да тръгне с него срещу мене, за да ме победи и унищожи с негова помощ...“
* * *
Ако кръстът от Вельи Микуличи действително е същият, за който се разказва в житието на св. Иван Владимир, налага се все пак да припомним, че той е изпратен от средновековна България! Това обстоятелство черногорските и сръбските учени споменават, но не му отдават особено значение. В такъв случай този дървен кръст е бил сред важните и ценни реликви в Охрид или Преспа. Разбира се, скъпоценният дървен кръст би могъл да е българска или византийска изработка, да е донесен от Светите места или пък от старата столица Велики Преслав, и т.н. По мнението на доц. Константин Тотев и Диана Косева, специалисти по християнско изкуство, кръстът от Вельи Микуличи съответства на редица византийски и български образци от Х-ХІІ в. Впрочем, дори и връзката на почитания и днес кръст от Вельи Микуличи с българската царска династия да е вторична, в никакъв случай не е маловажна създалата се сакрална памет. Тя съхранява спомена за бележити личности: цар Иван Владислав, Самуиловата дъщеря Теодора-Косара, самият светец Иван Владимир, който в нашия „Борилов Синодик“ е поставен сред „древните български царе“. С помощта на съществуващите днес модерни научни методи може да бъде определена „възрастта“ на Владимировия кръст, да бъдат разкрити евентуално съхранени под сребърния обков знаци и надписи, и т.н. Няма съмнение, че този интересен паметник на християнския култ и изкуство се нуждае от прецизно проучване. Всичко зависи от инициативността и добрата воля на българските и черногорските учени.




2
http://www.skat.bg/products.php?type=10&genre=6116

Темата е "Яворов и македонските българи", връзка по тел. с Лазар Младенов и д-р Ана Кочева

3
http://www.eurochicago.com/2012/05/v-tarsene-na-gigantskata-energiya-na-nyakogashnite-balgari/

В търсене на гигантската енергия на някогашните българи
2012.05.24 Един коментар
Автор: доц. Пламен Павлов*

 В края на ХІХ в. в българските учебници, дори и в тези за “отделенията” (класовете на началното училище), географията на Родината е представяна не само с нейната държавна територия – в тях винаги има още раздели и уроци, озаглавени с мъчителния, но пределно точен израз “Неосвободени български земи”!

Тогавашните българчета са научавали заедно с “а” и “б”, със смятането и писането, че не всички чеда на народа, към който принадлежат, са получили свобода през 1878 г. Драмата на разпокъсаното от Берлинския договор Отечество е пронизвала съзнанието на поколения, отеквало е във всяка фибра на националния организъм. Всички – от обикновения селянин и работник, през съсловията на учители, военни и държавни служители, до народните представители и министрите, са вярвали в националното единство. И са смятали, че най-важната задача на нова България е да се превърне в обединена или, както са казвали тогава, в “целокупна” държава.

Няма как да бъде иначе – за разлика от нас, прадедите ни са знаели какво представлява робството и какво значи свободата. Представителите на онзи политически, културен, военен и революционен елит са получавали образование в училища като Априловската, Болградската или Солунската българска гимназия. И няма защо да се изненадваме, че в редовете на същия онзи елит буквално “гъмжи” от бесарабски и македонски българи! И че завършилите Висшето или Военното училище в София често поемат пътя на учители или революционни дейци (най-често и двете!) в същите “неосвободени земи”, за които знаят още от детска възраст.

Можело ли е да няма единство на целите и идеалите между личности като Христо Татарчев от Ресен и Иван Гарванов от Стара Загора, между родените в Македония Гоце Делчев, Даме Груев и Борис Сарафов и техните съратници от Княжество България и съществувалата доскоро Източна Румелия? Имала ли е различен цвят кръвта на генералите Цончев, Протогеров, Иван Колев, Климент Бояджиев, на техните войници и офицери, независимо къде са родени – в Мизия, Тракия, Македония, Добруджа, Бесарабия… Саможертвата на войводите и четниците от Вътрешната организация (ВМОРО) или Върховния Македоно-Одрински комитет закономерно се прелива във всеотдайното “На нож!” на стотиците хиляди, участвали във войните за национално обединение.

Тази гигантска енергия, с която българинът се опълчва срещу бездушния диктат на “Великите сили”, разкъсал нацията, обрекъл я на унижения и реки от кръв, няма аналог в историята. Животът и делата на малцината бележити българи (броят им би могъл да бъде увеличен неколкократно!), са свидетелство за невероятното българско единство в онази велика епоха. Когато се “срещаме” с тези изумителни хора, няма как обаче да не хвърлим поглед към съвремието, а и към бъдещето. И да заявим ясно и категорично – политиците, интелектуалците, журналистите, хората в двете едноутробни държави България и Македония не трябва да бъдат съюзници на лъжата – едните, поразени от смъртосния вирус на македонизма и отродяването от собствените им деди, другите – от унаследен или придобит нихилизъм, от бездушие или най-обикновено невежество.

——————————–
*Предговор към „Бележити българи„, т. VІІІ, „За обединение на разпокъсаното Отечество“.
Томът ще излезе заедно с вестниците "24 часа" и "Труд" на 8 юни 2012 г.

4
http://www.focus-news.net/?id=f21091
Пламен Павлов: В каноничен, исторически и чисто народностен план днешната Македонска Православна Църква има връзки единствено с Българската Православна Църква
29 април 2012 | 17:20 | Агенция "Фокус"
Начало / Мнение
Най-важното за Македонската православна църква е да се върне в каноничното поле, каза Митрополит Иларион Алфеев, председател на отдела за външни отношения на Руската Патриаршия. По думите му - преди всичко – въпросът за бъдещето на Македонската Църква трябва да се решава в диалог със Сръбската, която се е отделила от нея. За коментар на неговото изказване, Агенция “Фокус” потърси доц. Пламен Павлов, преподавател във Великотърновския университет „Свети Свети Кирил и Методий”.

Фокус: Доц. Павлов, от историческа гледна точка как ще коментирате думите на митрополит Иларион, който е смятан за „външен министър” на Руската Патриаршия затова, че най-важното за Македонската православна църква е „да се върне в каноничното поле”?
Пламен Павлов: Мога да тълкувам това изявление от няколко гледни точки. Разбира се, митрополит Иларион не може да изрази друга позиция, тъй като Руската Православна църква е една от опорите на консерватизма в Православието и винаги е била такава. Тя държи на някакви традиции, но те са се изградили в последните стотина години. Не мога да приема и това, което се спекулира от сръбска страна, че нашата Църква е осма по ранг. Мисля, че самият Патриарх Московски и на Цяла Русия Кирил каза, че нашата църква е най-древната славянска Патриаршия. По този начин виждаме, че Руската църква от една страна приема този неписан каноничен ред, който е от последния век, и същевременно – признава историческото наследство.
Ако разгледаме въпроса от гледна точка на генезиса на днешната Македонска Архиепископия (която твърде самонадеяно се нарече Охридска, отричайки истинския характер на Охридската Българска архиепископия), тя може да се върне към канонично общение с Българската Православна Църква. Аз не мога да приема, че това, което е станало през 1967 година, и което окончателно стана след 1991 г. – отделянето на днешната Македонска Архиепископия от Сръбската Патриаршия – почива на някакви сериозни исторически основания. То почива на една огромна историческа несправедливост – заграбването на тези земи от Кралството на сърби, хървати и словенци, известно най-вече като Югославия, наследено след Втората Световна война от Комунистическата федерация Югославия. Отделянето на една древна църква от една много по-млада църква, каквато е Сръбската, за мен е някакъв исторически нон-сенс. Нека да припомним: След като беше публикуван Ферманът на османското правителство в Османската империя, в тези земи беше направен един режим на плебисцити и в крайна сметка те свободно направиха своето волеизлеяние като българи и станаха неизменна част от Българската Екзархия. Неин наследник е сегашната Българската Патриаршия с предстоятел Негово Светейшество Митрополит Софийски и Патриарх Български Максим. Ако трябва да има някакво общение, и някакво канонично общуване (което е много важно за една самостоятелна автокефална църква, каквато би желала да бъде Македонската), то трябва да бъде с Българската Патриаршия. Нейна Църква – Майка в никакъв случай не е Сръбската Патриаршия; нейна Църква – Майка е Българската.
Ако трябва да се търсят някакви канонични връзки, те са преди всичко с Българската Патриаршия – Преславската Патриаршия, Търновската Патриаршия и не на последно място – с Охридската архиепископия (призната от император Василий ІІ още в 1018 – 1019 година и съществувала до 1767 г.), и също така – с Българската Екзархия. Най-големите епархии, които днес съставляват Македонската Православна Църква, са бивши епархии на Българската Екзархия.
Не искам да давам уроци по история на митрополит Иларион или – на Руската Православна Църква, която дълбоко уважавам, но историческата истина е тази: че в каноничен, в исторически и в чисто народностен план днешната Македонска Православна Църква има връзки единствено с Българската Православна Църква и с никоя друга.
Що се отнася до съвременните интерпретации и до злоупотребите с влияние, които Сърбия се опитва да прокарва по този начин – чрез Русия, аз ги оставям на съвестта на хората, които ги говорят. Не мисля, че Сръбската Патриаршия има някакви канонични и исторически права върху днешните православни християни в Македония. Това, разбира се, е въпрос на техен избори, но догматичната, историческа и канонична връзка е с България, Българската Патриаршия и в недалечното минало – с Българската Екзархия. Тези земи бяха в състава на Българската Екзархия до 1913 година или – до 1918 година. Тези земи бяха несправедливо отнети от България, нарушен беше процесът на националното единство, поругани бяха правата на местното духовенство и на местните християни. Не мисля, че си заслужава - Руската Патриаршия да защитава една огромна историческа несправедливост, извършена върху православни християни, както се получава в случая с този коментар.
Фокус: Защо няма реакция от страна на България?
Пламен Павлов: За мен необяснимо е отсъствието на реакция от страна на Българската Патриаршия. Без да давам съвети, но Българската Патриаршия, според мен, би трябвало, с един любезен сестрински тон – да обясни на руските представители как стоят нещата. Те стоят точно в този план, в който ги обясних, и нямам претенции да откривам нещо, което е дълбоко известно на всички. Просто – Българската Патриаршия би трябвало да защитава българския национален интерес така, както са го правили нашите велики духовни водачи като Иларион Макариополски, Екзарх Антим, Методий Кусев и тези, които са дали началото на съвременната православна църква.
Мога да припомня и за поведението на нашата църква през Втората световна война, когато тези земи, в църковен план, бяха обединени с България, и тогава въпросът беше решен без конфликти. Не бива по никакъв начин да се поощрява лъжата. В никакъв случай не мога да допусна, че има такъв обратен път – на връщане на Македонската Православна църква в лоното на Сръбската Патриаршия. Обясненията на Негово Високо Преосвещенство Митрополит Иларион, че в това нямало нищо нередно и че в съвременния свят понятията автокефалия са условни, може и да важат за някоя част на света, но не важат – за бивша Югославия и особено – за Република Македония, където с всякакви непозволени средства се възпрепятства свободното волеизлеяние на хората, включително и на православните християни. Или те се въвеждат в дълбока заблуда, която се вкоренява като хиляда пъти произнесена лъжа. Тя е намерила място и в учебниците на Йован Делчовски и други автори, по които учат македонските свещеници, но дори и в тези учебници, в крайна сметка се говори за Българската Екзархия, сочат се грамотите на Василий ІІ и се показва връзката на Македонската Православна Църква единствено и само с Българската Православна Църква.
Фокус: Истината за Охридската архиепископия навремето е казана още от академик Иван Снегаров; има ли смисъл днес да я преповтаряме?
Пламен Павлов: Очевидно има смисъл. Освен от академик Иван Снегаров, тази тема беше поставена за първи път в научен план от един много голям немски учен – Хайнрих Гьолцер. И когато има някакви критики, те са към Иван Снегаров, но старателно се избягва името на Гьолцер. В по-ново време има достатъчно много книги, издания, включително и на известния архиепископ Теофилакт Охридски, който винаги се е подписвал като Теофилакт Български, но виждаме, че тези истини като че ли не съществуват в коментарите на съвременния македоно-сръбски църковен спор. Според мен – този спор произтича изцяло от събития в ХХ век. Руската Патриаршия не може да каже нещо друго; ако тя каже – нека Македонската да се отделя, то тогава и Украинската самообявила се Патриаршия може да се отдели, както и епархиите в Молдова. Руската църква има същия проблем с Молдова, Украйна, Беларус и е естествено, че ще подкрепя Сръбската. Но ако толкова държат на каноните и на Светото Православие – нека Македонската църква се върне към Българската, в крайна сметка – екзарх Йосиф беше последният законен духовен глава на тези хора.
---
--
Цитираният от мен историк е Йован Белчовски /интервюто беше по телефона, стават такива грешки, уви.../

5
Доц. Пламен Павлов: В Македония има не “малцинство”, а българско мнозинство! 
Източник: Фрог нюз, интервю на Ана Кочева

- Пламене, ти си човек, който наблюдава отблизо процесите в Македония - и като историк, и като човек, пристрастен към темата. Чудо за три дни ли е този път или уж частният случай има по-дълбок подтекст?

- Уви, не бих искал да съм скептик, но не и този път, не и при тези ужасяващи обстоятелства... Дано не съм прав, но пътят към нормализацията в Република Македония, най-вече в столицата Скопие и нейната албанизирана и албанизираща се околност, този път като че ли е без изход. Разбира се, все още тече разследване, събират се доказателства и т.н., но определението “криминален инцидент” поне за мен е пълен нонсенс. Дори край Скопие да се е появил някакъв “македонски Чикатило”, което е практически неправдоподобно, кой ще изтрие омразата - не от графитите върху кофите за смет и стените, а от съзнанието на хората?

А и кой криминален престъпник, пък бил той и откровен психопат и сериен убиец, ще се занимава с показни разстрели на младежи, на деца... В твоя въпрос е загатнат и самият отговор – нещата нямат характер на махленска свада (момчета да се замерят с камъни, да се бият, да си разменят юмруци и ругатни), нито на обичайното и вече клиширано “етническо противопоставяне”. Не, тук имаме демонстрация на тотална, човеконенавистна непоносимост, каквато се култивира сред широките слоеве на населението в Македония не от вчера. Както казваш и ти, очевидно контекстът е много по-дълбок.

- Ходиш отвреме навреме оттатък Вардара? С каква скорост се променя демографията на Македония?

- Променя се и това се вижда с просто око. В западната част на Македония от векове живеят албанци, но пълзящата демографска експанзия не само към Скопие, но и към Куманово (значи и към границата с България), към Охрид, а и в други посоки набира скорост. Това обаче се дължи не само на високата раждаемост, но и на миграцията на албанско население от Косово, в някои случаи от самата Албания, а и откъм сръбската територия - Прешево, Буяновац и Медведжа. Това не е еднократно “велико преселение”, а дългогодишен процес, започнал още от времето на Титова Югославия (най-често по икономически причини), ускорен от Косовската криза в края на ХХ в., продължаващ и през следващите години.

- Прокраднаха се съмнения в конкретния случай за "дългата ръка на Сърбия". Склонен ли си да предвидиш и такава теза?

- В случая “дългата ръка на Белград” е най-лесното обяснение и решение. Както впрочем и на Прищина. Отвратителното убийство е само случаен “отключващ момент” на задълбочаващото се разединение, прераснало в неприязън, непоносимост, омраза... При това и от двете страни. Впрочем, на терена на Македония и особено около Скопие тези страни могат да бъдат три, четири и т.н. Да не забравяме, че там присъства и сръбско малцинство, както и общности от турци, торбеши (българи мохамедани), роми, преселници от Босна. Още повече, че там действа държавна власт, чиито приоритети са, както се оказва, изграждането на кичозни мегаломански паметници, присвояването на българска история, продуцирането на филми от рода на “Трето полувреме”...

Вероятно за същата тази власт борбата с престъпността, наличието на много оръжие (преди всичко в ръцете на албанците), каналите за наркотици и т.н. са нещо по-маловажно... Нещо подобно със сигурност щеше да се случи! В този смисъл “ръката на Белград” (а защо не и на официално Скопие?) в продължение на десетилетия формира климат, който не вещае нищо добро. Албанската страна обаче съвсем не е “невинна жертва” – напротив, възползвайки се умело от солидарността на Запада, радикалните сили сред тази общност също сеят отровните семена на омразата! Напълно съзнателните демонстрации на албански реваншизъм, на т.нар. култ към албанското знаме, заплахите и дори дрънкането на оръжие никак не отиват на една уж невинна жертва! И е крайно време да се разбере, че моделът “обединена Европа” като че ли остава в сянката на кроежите за “Велика Албания”.

А за жалките напъни на “македонската идентичност”, антична или не, дори не ми се говори... Те обаче са базирани отново на пренебрежителното отношение към другите и към истината.  Така или иначе, в тази сложна и често непредсказуема обстановка България би следвало да е нащрек, да следи процесите, да бъде така необходимия стабилизиращ фактор, и то реално, дългосрочно, а не само на думи.

- Въпреки заявеното желание на Македония за евроинтеграция сме склонни да подозираме комшиите в неособена искреност в намеренията. От какво е продиктувано това необяснимо балканско твърдоглавие?

-  За анализиране на политическото поведение на скопския режим към България по-скоро трябва психоаналитик (да не кажа психиатър...), а не преподавател по история, какъвто съм аз. Тази неискреност, този фалш и черна неблагодарност към България и българския народ – толкова е грозно и недостойно всичко това... И то не е в поведението на обикновените хора, разбира се, които продължават да се отнасят по принцип добронамерено към “страшната Бугария”, но преди всичко на политическата върхушка. И, това е съвършено очевидно, на направляваните от режима на Груевски и/или отвън медии.

- А можеш ли като историк да прецениш дали живеем във време, в което националният идеал тук, у нас в България е изчерпан?

- Напротив, националният дух сред нас, българите, не е изчерпан. Моят опит като телевизионен водещ, като преподавател показва друго – българският патриотизъм, макар и понякога да е приглушен, постепенно се развива, търси нови пътища. Сред много млади и образовани българи – и у нас, и в чужбина, той се превръща в нещо на “просветен национализъм”, в най-добрия смисъл на думата. В този патриотизъм се преражда онази отричана преди години любов към Отечеството, която за великия Раковски е най-висшата човешка добродетел. И това става по модерен, уравновесен начин, без агресия към другите и другостта, но и без компромиси, когато става дума за националните интереси и демократичните ценности.

- Поставих предишния въпрос, защото има някакво усещане за вяла дипломация, що се отнася до защита на българския интерес - и тук у нас, и по отношение на сънародниците ни в чужбина. Някак сме склонни да квалифицираме определени процеси като буря в чаша вода. Ето, напоследък ни потърсиха българи от Молдова, разказа, че дипломацията ни там не отговаря на техните въжделения, дори има подозрения за някакви сделки с гражданство. Ако е вярно, това е много сериозно. В същото време от "високо" ни вест ни кост!

- “Вяла дипломация”? Това в случая звучи като комплимент! Често като че ли изобщо отсъства дипломация, поне не се забелязва... Редуващите се правителства, депутати, министри, звани, незвани и често самозвани “експерти” и чиновници продължават “да откриват”, най-вече за себе си (и не за дълго!) нашите общности в “близката чужбина”, а и по целия свят. Да, в Молдова нещата не стоят добре. Не е нормално удостоверения за български произход да се издават в офис на дружество, пък ако ще то да е ръководено от ангели небесни... При това със санкцията на български държавни органи! Дай Боже, посещението на молдовския премиер преди дни в София да подобри ситуацията с изучаването на българския език, Тараклийският университет да започне да се развива, и т.н. Да се върнем обаче на Македония. Какво адекватно има, ако се замислим, в българската дипломация в тази съседна и “едноутробна” държава, която за нас би трябвало да е приоритет “номер едно”?

Там през последните години на практика нямаше посланик, абсолютно погрешно е закриването на кореспондентските пунктове на БНР и държавната телевизия. Какъв знак е това за нашите сънародници в Македония, пък дори и за онези с подменено и замъглено от отровата на македонизма съзнание? Че България, Майка България, както би казал непременно бай Панде Евтимов (доайенът на “железните”, на непреклонните българи в Скопие), все по-малко се интересува от 1 400 000 българи! Че няма отношение към държава, в която има не “малцинство”, а българско мнозинство! Ще си позволя да апелирам, да настоявам да бъдат възстановени тези кореспондентски пунктове. И понеже вечно се изтъква, че няма пари, че са нужни икономии и т.н., нека не изпращат хора от България, а да ангажират местни интелектуалци и журналисти – такива, които не се свенят да бъдат българи и са дали доказателства за своя професионализъм. Такива, слава Богу, има – ако нашите дипломати не са успели да се запознаят с тях, да преценят колко е важно всичко това, ние с тебе можем помогнем, нали?

Вицепрезидентът г-жа Маргарита Попова отново подхвана вечния рефрен за нова “стратегия за българите в чужбина”, вероятно подсказан й  услужливо от наглед прилежни и възпитани чиновници. Такива хорица има в различни институции, те  вечно “обединяват усилията си” с някого, сервилничат на всяко поредно правителство... Обичат да поднасят поздравителни адреси, плакети, дребни подаръци, в което няма нищо лошо. Но не е достатъчно, категорично не е! Разбира се, стратегия е необходима, но в момента продължава да няма и най-обикновена тактика, ако използваме езика на военните...

Каква подкрепа получават например организации в Македония като Българския културен клуб – Скопие (с председател г-н Лазар Младенов), асоциацията “Радко” на г-н Владимир Панков? “Интеракция – Охрид” на г-н Владо Треневски? Къде са техните клубове, кой им осигурява елементарна подкрепа и закрила, за да не ги достигне съдбата на Мирослав Ризински, например? Евентуално им дават по някоя и друга книга, два-три реда в официален сайт... Докато няма действен Закон за българите извън България, със съответните фондове, Световен български съвет, избран от самите общности, механизъм за проекти и т.н. ще си оставаме във времената на “общественополитическата самодейност” и прословутото “обединяване на усилията” на професионалните “патриоти”...

- Подобно отношение се наблюдава и по отношение на македонските попълзновения от всякакъв характер към нас. Гърците ги шамаросват за щяло и нещяло, ние подаваме другата буза. Как станахме толкова беззъби?

- Ех, би трябвало да преразкажа цялата история на “социалистическа” България,  за да търсим корените на това необяснимо за здравия разум поведение, на този плевел, какъвто е нихилизмът. Според мен на българската политика, вкл. и в културата, й е необходима последователност и твърдост на защитаваните тези. Истината е категорично на наша страна – не само на страната на българите в България, но и на българите в Македония. И, уверявам те, скопските управници ... ще свикнат! Това вкоренено у тях убеждение, че България е длъжна да отстъпва, да мълчи, да бяга от ясно отговори е крайно време да бъде изпратено в небитието.

- Автори и "идеолог" си на новата поредица “Бележити българи”, която започва да излиза с два големи ежедневника. Днес дефицитът на такива фигури е смущаващо голям. Вярно е, че се налага историческа дистанция, за да стане ясно има ли такива сред съвременниците ни, но ти съзираш ли ги отчасти?

- Вече два месеца съм погълнат от тази “мега-задача”, която движим с двата големи вестника и с издателството на моя приятел, писателя Александър Тренев. Да, днес има такъв дефицит - на личности, на авторитети, и това е изключително тревожно. Историческата дистанция, както казваш, ще изпрати днешните политически еднодневки, където им е мястото. Грижата за България, за българските национални интереси днес отстъпва на дребнавия егоцентризъм, алчността и суетата пред камерите. Големите български държавници, включително и недооценените, които ще бъдат преоткрити, надявам се, в нашата поредица, управляваха държавата с решителност, енергия, закони, гъвкава дипломация, смели стопански и финансови реформи, а не с нескончаеми интервюта и инфантилно перчене...

- Познаваме ли великите си българи достатъчно? Кои от тях сме забравили?

- Нашата нация не е забравила своите големи имена – и на национално, и на местно равнище, в своя град, село, област. И все пак има много личности, за които ние знаем малко, които не сме потърсили или пък просто сме забравили по едни или други причини. В новата поредица имаме цял том за “Световните имена от нашите земи”, в които своето естествено място намират и великите личности на антична Македония – едно тракийско царство, каквото е онова на одрисите в Тракия, на гетите в Добруджа, и т.н. Филип ІІ и Александър Велики, Орфей и Спартак, Юстиниан Велики и неговата фамилия не могат да бъдат “собственост” нито на днешна Македония, нито на Гърция.

Ние имаме не по-малки, да не кажа, дори по-големи права върху това древно културно наследство. При това, без да е необходимо да фалшифицираме паметници и да пристояваме нечия чужда история. В том ІІ, който излиза този четвъртък, читателите ще прочетат, че през 680 г. заедно с Аспарух на Балканите, и то именно в днешна Вардарска Македония, се заселват българите на неговия брат Кубер. Че сред нашите бележи личности са както книжовниците от Велики Преслав и Охрид, така и последният охридски цар Пресиан ІІ, синът на Иван Владислав “самодържец български”. Този човек е кръстен на името на “турано-бугарскиот”, както биха казали някои хора в Скопие, кан Пресиан от средата на ІХ в. Още нещо, читателите ще прочетат, че древните българи са индоевропейски народ, а не “татари” и прочее бръщолевения, уви, така често използвани в Македония. Въпреки че няма нищо обидно в това си татарин, нали? Естествено, има статия за поп Богомил и неговите последователи – западните “катари” и “бугри” (българи) по вяра.

А по-нататък, естествено, присъстват и най-видните български хайдути, комити, възрожденски “даскали”, книжовници и писатели (сред тях е Григор Пърличев, текстът за когото е написан от теб!), за титаните на българската национална революция Георги Раковски, Васил Левски, Каравелов, Ботев, Гоце Делчев, Тодор Александров, Иван Михайлов... За даровитите и смели генерали и офицери от войните за национално обединение (1912 – 1918 г.), та чак до големите ни художници, оперни певци, писатели... Над 300 статии, в които присъстват не по-малко от 500 имена на бележити българи, чиито дела са ярко свидетелство за невероятната мощ на българския национален дух.

23 април 2012
 

6

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=1342240

Общество
 10:53
24.04.12"Бележитите българи - знаковите имена от миналото"
автор(и): Труд онлайн, прочитания: 510, коментари: 0 Повод за срещата на зрителите на Национална телевизия СКАТ с доц. д-р Пламен Павлов - историк, проф. д-р Людмил Спасов - историк, Александър Тренев - писател, д-р Атанас Орачев - историк е излизането на том І от новата поредица - "Бележити българи".

Виж видео тук

Още преди двеста и петдесет години (!), Паисий Хилендарски, "Отецът" на модерната българска нация, поставя ударение на личностите - повече или по-малко "велики и славни", които са оставили следа в историята на България, Европа и света. Няма спор, че осмислянето на миналото придобива особена сила, погледнато през делата, живота и съдбата на бележитите личности. И съвсем естествено тази линия пронизва българската историческа наука, литература, изкуство...

Така е във фундаменталните трудове на учени от ранга на Васил Златарски, Петър Мутафчиев, Димитър Страшимиров, Иван Шишманов, Боян Пенев, Михаил Арнаудов, Иван Дуйчев, Николай Генчев и др., както и в творбите на писатели, поети, драматурзи, композитори, художници... Своята скромна, но несъмнено важна роля имат неуморните популяризатори на историята. Поколения израстват с непретенциозните, но заредени със знания и патриотичен патос книжки и тематични поредици - дело на учени, писатели, журналисти като Иван Кепов, Звезделин Цонев, Стилиян Чилингиров, Стефан Каракостов, Борис Чолпанов, Иван Богданов, Никола Ферманджиев...

Тази полезна практика е най-сериозна преди Втората световна война, а по време на тоталитарния режим по идеологически причини и поради налагания "интернационализъм" и нихилизъм е силно ограничена. И все пак, през 1968 г. започва да излиза седемтомната поредица "Бележити българи", получила изключителна популярност в онези вече далечни години. След краха на "стария режим", в края на ХХ и началото на ХХІ в., са публикувани редица специализирани енциклопедии и справочници, но по-цялостна оценка и преоценка (в някои случаи това е повече от наложително...) на личностите и ролята им в многовековната ни история не е предложена и до днес.

Съвременната културна действителност, в която експанзията на електронните медии и интернет е практически незаобиколим фактор, прави такава творческа "задача" повече от актуална и необходима. Новата енциклопедична поредица "Бележити българи" представя съвременната гледна точка за най-известните личности от нашето минало, модерното разбиране за приемствеността в етнополитическото и културно развитие. Съвсем естествено нейният първи том включва онези "световни имена", които са неотменна част от историческото ни наследство - имена на легендарни личности като Орфей и Залмоксис, и на реални древни герои, превърнали се в легенда за цялото човечество, какъвто е Спартак.

На владетели на древните тракийски царства, създадени от одриси, гети и македони, на римските и византийски императори и военачалници от тракийско потекло. Включването на тези наистина "световни имена" не е самоцел или отговор на арогантните и куриозни опити за тяхното "обсебване" от съседни държави. Не на последно място, в кръга на бележитите личности от древното минало на нашите земи и народ влизат и раннохристиянските светци и мъченици - онази дълги години "непотърсена святост", неразделна част от духовното наследство на нашата нация.

И нека завършим с няколко реда, излезли преди четвърт хилядолетие под перото на Отец Паисий: "Да се познават случилите се по-рано в тоя свят неща и делата на ония, които са живеели на земята, е не само полезно, но и твърде потребно, любомъдри читателю. Ако навикнеш да прочиташ често тия неща, ще се обогатиш с разум..."

Още по темата
» Десет тома самочувствие

» Фурор в Търново за “Бележити българи”


7
http://www.skat.bg/products.php?type=10&genre=4796&page=0

Младен Сърбиновски, д-р Ана Кочева и Костадин Филипов в "Час по България" на Национална телевизия СКАТ.

10
Лазар Младенов, председател на БККС, за изборите в Македония и ареста на Любе Бошковски -

http://www.skat.bg/products.php?type=10&genre=4209

/от 29-та мин. на емисията/

11
На националния празник на Република България, Трети март, по телевизия СКАТ имаше включване на г-н Лазар Младенов /председател на БККС/, в което отново беше повдигнат въпроса за репресиите против Мирослав Ризински.
В предаването "Час по България" /вижте линк за 130-годишнината на Тодор Александров/ за пореден път припомнихме, че Мирослав на практика е политически затворник, който трябва не само да бъде освободен, но и реабилитиран от македонското правосъдие.

12
"Час по България", емисия от 4 март 2011 г. - "Националната идея и заветите на Тодор Александров", гости: д-р Зоя Андонова и Иван Николов от сп. "България - Македония" -

http://www.skat.bg/products.php?type=10&genre=3895

Националната идея и заветите на Тодор Александров на страниците на сп. "България - Македония
04.03.2011



Участват:
доц. д-р Пламен Павлов - историк
Зоя Андонова
Иван Николов
Трети март 1878 г. е ознаменува нашето Освобождение от петвековното турско робство, който с право е националният празник на България. Трети март обаче е олицетворение и на несъстоялото се обединение на българския народ! Идеалът за онази държава, чиито граници бяха очертани от мира в Сан-Стефано, е нашата национална докрина след 1878 г. В името на "целокупна България", както я наричаха наши деди, бяха пролети реки от българска кръв, а неосвободените български земи бяха най-важният приоритет на външната политика на възобновената българска държава. Излишно е да се обяснява защо Македония се превърна във фокус на тази политика, на всички мирни и военни усилия за постигане на мечтаното от поколения българи национално единство. Затова ден след националния празник в "Час по България" ще дискутираме не само събитията от миналото, но и днешния ден на Македония. Гости в предаването са г-н Иван Николов и д-р Зоя Андонова, които от няколко години издават сп. "България-Македония" Нашите гости ще представят най-новото в списанието, както и своите основни автори и кореспонденти от България, Република Македония, от българо-македонската емиграция. Акцент в предаването ще бъде 130-годишнина от рождението на легендарния водач на македонските българи Тодор Александров"

Изтегли видеото...

13
Не става дума за мене, а за усилията на доста хора, включително тогавашното ръководство и локални структури на ВМРО, както и да е... Наистина, трябва да бъдат създадени медии - телевизия, радио /това е даже по-лека задача/, вестници и т.н. Не ми се продължава, за да не даваме поводи на "очите и ушите" на режима в Скопие да злорадстват. За кабеларките също трябва да се действа - ако стотина души от Охрид, например, поискат от собственика на дадена кабелна тв да включи български програми, интересно с какви аргументи ще откаже?

14
Нали това казвам и аз? Именно, че "стандартните мерки" са недостатъчни. За паспортите - също, не мисля, че има противоречие. Още нещо, предлагахме от ДАБЧ още през 1999 г. да се издават карти за български произход /идентичност/ - такива издаваха Унгария, Словакия и др. страни, които решаваха въпроса за хора от страни, в които двойното гражданство не е разрешено. За медиите най-малкото трябва да убеждавате мене:) Преди десетина години ДАБЧ беше най-големият радетел за създаването на сателитната БНТ, днешната БНТ-Сат. Съгласен съм и за Радио "България", а за покриване на територията на Македония и съседните страни с български тв сигнал внасяхме подписка лично при тогавашния премиер Иван Костов. За съжаление, политическата "класа" и до днес не иска да се заеме с тези въпроси. Поздрави на всички!

Страници: [1] 2 3 ... 7