Бугарски Културен Клуб

Ве молиме пријавете (login) или зачленете се (register).

Пријавете се со корисничко име, лозинка и должина на сесија
Напредно пребарување  

Новости:

Прикажи ги пораките

Овој оддел овозможува да ги гледате сите пораки оставени од овој член. Но внимавај можеш да ги видиш истите само од делови на форумот каде имаш пристап.

Теми - Пламен Павлов

Страници: [1] 2
1
http://fakel.bg/index.php?t=2495
http://dveri.bg/aqqu4


Неизвестна българска реликва от времето на цар Самуил и неговите наследници

25.01.2013 | автор:  проф. Пламен Павлов1

През следващата 2014 г. се навършат 1000 години от смъртта на един от най-великите българи в хилядолетната ни история – цар Самуил (997-1014 г.). Емблематичната годишнина на една личност, която има своето съкровено място в сърцето на всеки българин, ни дава чудесен повод още веднъж да се вгледаме в нашето минало, да си спомним паметни места, да потърсим неизвестни „следи“...

В този текст ще обърнем внимание на една реликва, която “... не чака да бъде открита...“ от археолозите, нито се намира нейде из прашните фондове и подземия на някой музей или галерия – напротив, става дума за паметник на църковното изкуство, който е напълно „на показ“, който е обект на многолюдни църковни шествия, като дори присъства в социалната мрежа YouTube! Накратко ще разкажем за един старинен кръст, който най-малкото символично ни отвежда в епохата на цар Самуил, неговите най-близки роднини и наследници.
 
 
 
 
 
Всяка година на църковния празник Петдесетница (или Денят на Светата Троица) от църквата в черногорското село Вельи Микуличи, недалече от гр. Бар, потегля литийно шествие към близката планина Румия. Най-отпред върви представител на рода Андровичи, който носи старинен процесиен кръст – кръстът на св. Иван / Йован Владимир!
Според преданието това е същият кръст, който българският цар Иван Владислав (1015-1018) изпраща на княз Иван (Йован) Владимир (990–1016). Владимир е поканен за преговори в Преспа, а дарената му скъпоценна реликва потвърждава царската клетва за неприкосновеност. Нека припомним клетвопрестъплението на Иван Владислав и гибелта на Иван Владимир – такава е основата на „историята“ на загадъчния кръст, за който в България не се знае нищо.
Княз Иван Владимир е първият черногорски светец и мъченик, приет от векове за светец и от Българската православна църква, почитан и от гърците, и от християните албанци, а по-късно и от сърбите и останалите православни народи. Казваме „черногорски светец“, а не сръбски не защото Иван Владимир е „приобщен“ към сръбската сакрална традиция едва през ХІХ-ХХ в. Неговият култ е на практика непознат в средновековната сръбска държава, наричана още и с регионалното име Рашка, дори и по време на най-известните и могъщи владетели. Факт е, че дуклянският светец на практика отсъства в нейната книжнина и църковно изкуство. И съзнателно няма да се впускаме в съвременния сръбско-черногорски спор по така болезнения в пространството на бившата кралска и после комунистическа (Титова) Югославия „идентитет“...
През 998 г. цар Самуил (997-1014) извършва военен поход по крайбрежието на Адриатическо море. Князът на малката държавица Дукля (дн. Черна гора) е принуден да се предаде пред надмощието на българския цар, след което е хвърлен в затвора в Преспа (любимата Самуилова резиденция или „втора столица“) – средновековният град на остров „Свети Ахил“ в Малкото Преспанско езеро, днес на гръцка територия. Скоро в знатния пленник се влюбва Самуиловата дъщеря Теодора-Косара. Проявявайки силен характер, тя убеждава своя баща да върне свободата на княза. Този „любовен роман“, пропит от християнско благочестие, е известен от „Летописа на дуклянския презвитер“, написан на латински в края на ХІІІ в. Разказът за Владимир и Косара е създаден още през ХІ в. Той присъства и в по-късни жития и в народни предания сред българи, албанци и черногорци. Любовта между Владимир и Косара е пресъздадена от големия наш писател Димитър Талев в неговия роман трилогия „Самуил“.
Естествено, бракът на Теодора-Косара с Иван Владимир е преди всичко с политически характер. Князът на Дукля се завръща във владенията си като български васал и член на царското семейство. През есента на 1015 г., когато Иван Владислав сваля и убива своя някогашен спасител Гаврил Радомир, настъпва обрат. Владимир е повикан в Преспа от новия цар. Иван Владислав обаче престъпва клетвата, а князът е посечен пред вратите на църквата „Св. Ахил“ (22 май 1016 г.).
Според Дуклянския летопис цар Иван Владислав примамва княз Иван Владимир, като на три пъти му изпраща клетвени писма.
Мъченическата смърт на Владимир е следствие както на съмнения за нелоялност (контакти с Византия, за които има смътно споменаване у Йоан Скилица), така и защото като Самуилов зет дуклянският княз е потенциален съперник на узурпатора Иван Владислав.
Княз Иван Владимир е бил погребан в царската църква редом със своя тъст цар Самуил. Теодора-Косара, която ревностно следва праведния живот на съпруга си, след известно време успява да измоли мощите му и ги отнася в Дукля. Те са положени в манастира „Св. Богородица Пречиста“ на брега на Шкодренското езеро, чийто руини се пазят и днес. Както разказва дуклянският летописец, „...Косара, съпругата на блажения Владимир, станала монахиня, завършила живота си в същата църква с благочестие и свето подвижничество и била погребана там при нозете на своя мъж...“
Мощите на св. Иван Владимир остават в манастира до 1215 г., когато епирският деспот Михаил Ангел Комнин ги пренася в Драч (дн. Дуръс, Албания). През 1381 г. по волята на албанския владетел Карло Топия те са отнесени в манастира „Св. Йоан“ при Елбасан. Според черногорския историк Б. Шекуларац дуклянският княз е носел само името “Владимир“, а „Йоан“ му е „приписано“ след ХІV в. поради пребиването на мощите в манастира при Елбасан, посветен на св. Йоан Кръстител. И наистина, някои детайли от мъченическата участ на княза (отсичането на главата му с меч) имат паралел с особено популярната „история“ за обезглавяването Йоан Кръстител. Светите мощи на Иван Владимир се пазят в манастира при Елбасан до най-ново време, но през 1995 г. за пореден път светецът сменя своето „местожителство“ - този път в архиепископската катедрала на Албанската православна църква в Тирана.
 
 
Да се върнем на кръста от с. Вельи Микуличи. Както стана дума, черногорците вярват, че това е същият кръст, който Иван Владимир е получил от българския цар. Това се е предавало от поколение на поколение, такова е дълбокото убеждение на цялото местно население, на православното и католическото духовенство. Именно този кръст е бил в ръцете на княза, когато той е посечен от войниците на Иван Владислав в Преспа.
Кръстът е изработен от тисово дърво, има дължина 45 см, ширина 38 см, а дебелината на дървото заедно с обкова от сребро е 2,5 см. В края на ХVІ в.е занесен за кратко във Венеция, където е му е поставен сребърният обков, с който е и днес. Иван Ястребов, известен историк и етнолог, руски консул в Шкодра през 1867-1870 г. (тогава в Османската империя), пръв издирва сведения за Владимировия кръст. Според тях кръстът се е пазел в манастира „Св. Богородица Крайинска“. По време на ислямизацията на Крайина през ХVІІІ век тази обител е разрушена, а кръстът е запазен от местните християни. Няколко десетилетия по-късно те също са принудени да приемат исляма, а реликвата попада в ръцете на рода Мъркоевичи. Това озлобява жителите на Крайина, които макар да са вече мюсюлмани, се опитват да си върнат скъпоценния кръст! Мъркоевичи се преселват в околностите на планината Румия, но скоро и този род е заставен да приеме исляма. Тогава Владимировия кръст е поверен на рода Андровичи. Впрочем, „старейшината“ Илие Андрович в интервю от 2001 г. настоява, че „... ще станат девет века...“, откакто безценната реликва се пази от неговите предци.
Традицията с литийното шествие е известна поне от средата на ХІХ в., но е прекъсната във времето на комунистическия режим в Югославия. През 90-те години на ХХ в.тя е подновена. В полунощ срещу Петдесетница в храма на Вельи Микуличи започва църковна служба, а самото шествие се провежда в утринните часове. В него по традиция участват не само православните, но и местни католици и мюсюлмани. Още Ястребов е отбелязал: „Колко се тачи този кръст може да се съди по следното: турците [т.е. черногорците мюсюлмани], казват: „Кръст се диже, Бог се моли, Господи помилуй!“ Впрочем в световната мрежа „YouTube” има видеоматериали от литийните шествия през 1996 и 2005 г. под заглавие „Света планина Румия“. На 29 октомври 2012 г. уголемено копие на Владимировия кръст е поставено в църквата „Св. Йован Владимир“ в Бар.
 
 
Освещаването на уголеменото копие на Владимировия кръст в Бар на 29 октомври 2012 г.
 
Даряването с кръст в потвърждение на клетва е в духа на епохата, за което има редица примери. Това е алюзия за силата на светия кръст, с който някога равноапостолният император Константин Велики е победил своите врагове. Нека само припомним случая с българския цар Михаил ІІІ Шишман Асен (1323-1330) и византийския император Андроник ІІІ Палеолог през 1328 г., за който разказва Йоан Кантакузин. Упрекнат, че е нарушил клетвения договор между двамата, цар Михаил „... извадил светите реликви, които държал в пазвата си [пред императорския пратеник], и като му подал кръста, казал: „Като занесеш на императора това, кажи му, че аз се кълна в тялото, разпънато върху него заради нас, че не съм нарушил договора с него (…) Нека не се учудва, че изпратих не великолепните огърлици [в случая реликви], от които имам много, както виждаш, а този кръст от евтин материал (защото той беше от мед). Той обаче стана прочут между всички мизи [българи] с чудесата, много от които станаха чрез него приживе на моя баща, а много и сега по мое време. И затова му го изпращам като по-сигурна гаранция за клетвата. И ако ме изобличи, че аз лъжа или мамя, да тръгне с него срещу мене, за да ме победи и унищожи с негова помощ...“
* * *
Ако кръстът от Вельи Микуличи действително е същият, за който се разказва в житието на св. Иван Владимир, налага се все пак да припомним, че той е изпратен от средновековна България! Това обстоятелство черногорските и сръбските учени споменават, но не му отдават особено значение. В такъв случай този дървен кръст е бил сред важните и ценни реликви в Охрид или Преспа. Разбира се, скъпоценният дървен кръст би могъл да е българска или византийска изработка, да е донесен от Светите места или пък от старата столица Велики Преслав, и т.н. По мнението на доц. Константин Тотев и Диана Косева, специалисти по християнско изкуство, кръстът от Вельи Микуличи съответства на редица византийски и български образци от Х-ХІІ в. Впрочем, дори и връзката на почитания и днес кръст от Вельи Микуличи с българската царска династия да е вторична, в никакъв случай не е маловажна създалата се сакрална памет. Тя съхранява спомена за бележити личности: цар Иван Владислав, Самуиловата дъщеря Теодора-Косара, самият светец Иван Владимир, който в нашия „Борилов Синодик“ е поставен сред „древните български царе“. С помощта на съществуващите днес модерни научни методи може да бъде определена „възрастта“ на Владимировия кръст, да бъдат разкрити евентуално съхранени под сребърния обков знаци и надписи, и т.н. Няма съмнение, че този интересен паметник на християнския култ и изкуство се нуждае от прецизно проучване. Всичко зависи от инициативността и добрата воля на българските и черногорските учени.




2
http://www.skat.bg/products.php?type=10&genre=6116

Темата е "Яворов и македонските българи", връзка по тел. с Лазар Младенов и д-р Ана Кочева

3
http://www.eurochicago.com/2012/05/v-tarsene-na-gigantskata-energiya-na-nyakogashnite-balgari/

В търсене на гигантската енергия на някогашните българи
2012.05.24 Един коментар
Автор: доц. Пламен Павлов*

 В края на ХІХ в. в българските учебници, дори и в тези за “отделенията” (класовете на началното училище), географията на Родината е представяна не само с нейната държавна територия – в тях винаги има още раздели и уроци, озаглавени с мъчителния, но пределно точен израз “Неосвободени български земи”!

Тогавашните българчета са научавали заедно с “а” и “б”, със смятането и писането, че не всички чеда на народа, към който принадлежат, са получили свобода през 1878 г. Драмата на разпокъсаното от Берлинския договор Отечество е пронизвала съзнанието на поколения, отеквало е във всяка фибра на националния организъм. Всички – от обикновения селянин и работник, през съсловията на учители, военни и държавни служители, до народните представители и министрите, са вярвали в националното единство. И са смятали, че най-важната задача на нова България е да се превърне в обединена или, както са казвали тогава, в “целокупна” държава.

Няма как да бъде иначе – за разлика от нас, прадедите ни са знаели какво представлява робството и какво значи свободата. Представителите на онзи политически, културен, военен и революционен елит са получавали образование в училища като Априловската, Болградската или Солунската българска гимназия. И няма защо да се изненадваме, че в редовете на същия онзи елит буквално “гъмжи” от бесарабски и македонски българи! И че завършилите Висшето или Военното училище в София често поемат пътя на учители или революционни дейци (най-често и двете!) в същите “неосвободени земи”, за които знаят още от детска възраст.

Можело ли е да няма единство на целите и идеалите между личности като Христо Татарчев от Ресен и Иван Гарванов от Стара Загора, между родените в Македония Гоце Делчев, Даме Груев и Борис Сарафов и техните съратници от Княжество България и съществувалата доскоро Източна Румелия? Имала ли е различен цвят кръвта на генералите Цончев, Протогеров, Иван Колев, Климент Бояджиев, на техните войници и офицери, независимо къде са родени – в Мизия, Тракия, Македония, Добруджа, Бесарабия… Саможертвата на войводите и четниците от Вътрешната организация (ВМОРО) или Върховния Македоно-Одрински комитет закономерно се прелива във всеотдайното “На нож!” на стотиците хиляди, участвали във войните за национално обединение.

Тази гигантска енергия, с която българинът се опълчва срещу бездушния диктат на “Великите сили”, разкъсал нацията, обрекъл я на унижения и реки от кръв, няма аналог в историята. Животът и делата на малцината бележити българи (броят им би могъл да бъде увеличен неколкократно!), са свидетелство за невероятното българско единство в онази велика епоха. Когато се “срещаме” с тези изумителни хора, няма как обаче да не хвърлим поглед към съвремието, а и към бъдещето. И да заявим ясно и категорично – политиците, интелектуалците, журналистите, хората в двете едноутробни държави България и Македония не трябва да бъдат съюзници на лъжата – едните, поразени от смъртосния вирус на македонизма и отродяването от собствените им деди, другите – от унаследен или придобит нихилизъм, от бездушие или най-обикновено невежество.

——————————–
*Предговор към „Бележити българи„, т. VІІІ, „За обединение на разпокъсаното Отечество“.
Томът ще излезе заедно с вестниците "24 часа" и "Труд" на 8 юни 2012 г.

4

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=1342240

Общество
 10:53
24.04.12"Бележитите българи - знаковите имена от миналото"
автор(и): Труд онлайн, прочитания: 510, коментари: 0 Повод за срещата на зрителите на Национална телевизия СКАТ с доц. д-р Пламен Павлов - историк, проф. д-р Людмил Спасов - историк, Александър Тренев - писател, д-р Атанас Орачев - историк е излизането на том І от новата поредица - "Бележити българи".

Виж видео тук

Още преди двеста и петдесет години (!), Паисий Хилендарски, "Отецът" на модерната българска нация, поставя ударение на личностите - повече или по-малко "велики и славни", които са оставили следа в историята на България, Европа и света. Няма спор, че осмислянето на миналото придобива особена сила, погледнато през делата, живота и съдбата на бележитите личности. И съвсем естествено тази линия пронизва българската историческа наука, литература, изкуство...

Така е във фундаменталните трудове на учени от ранга на Васил Златарски, Петър Мутафчиев, Димитър Страшимиров, Иван Шишманов, Боян Пенев, Михаил Арнаудов, Иван Дуйчев, Николай Генчев и др., както и в творбите на писатели, поети, драматурзи, композитори, художници... Своята скромна, но несъмнено важна роля имат неуморните популяризатори на историята. Поколения израстват с непретенциозните, но заредени със знания и патриотичен патос книжки и тематични поредици - дело на учени, писатели, журналисти като Иван Кепов, Звезделин Цонев, Стилиян Чилингиров, Стефан Каракостов, Борис Чолпанов, Иван Богданов, Никола Ферманджиев...

Тази полезна практика е най-сериозна преди Втората световна война, а по време на тоталитарния режим по идеологически причини и поради налагания "интернационализъм" и нихилизъм е силно ограничена. И все пак, през 1968 г. започва да излиза седемтомната поредица "Бележити българи", получила изключителна популярност в онези вече далечни години. След краха на "стария режим", в края на ХХ и началото на ХХІ в., са публикувани редица специализирани енциклопедии и справочници, но по-цялостна оценка и преоценка (в някои случаи това е повече от наложително...) на личностите и ролята им в многовековната ни история не е предложена и до днес.

Съвременната културна действителност, в която експанзията на електронните медии и интернет е практически незаобиколим фактор, прави такава творческа "задача" повече от актуална и необходима. Новата енциклопедична поредица "Бележити българи" представя съвременната гледна точка за най-известните личности от нашето минало, модерното разбиране за приемствеността в етнополитическото и културно развитие. Съвсем естествено нейният първи том включва онези "световни имена", които са неотменна част от историческото ни наследство - имена на легендарни личности като Орфей и Залмоксис, и на реални древни герои, превърнали се в легенда за цялото човечество, какъвто е Спартак.

На владетели на древните тракийски царства, създадени от одриси, гети и македони, на римските и византийски императори и военачалници от тракийско потекло. Включването на тези наистина "световни имена" не е самоцел или отговор на арогантните и куриозни опити за тяхното "обсебване" от съседни държави. Не на последно място, в кръга на бележитите личности от древното минало на нашите земи и народ влизат и раннохристиянските светци и мъченици - онази дълги години "непотърсена святост", неразделна част от духовното наследство на нашата нация.

И нека завършим с няколко реда, излезли преди четвърт хилядолетие под перото на Отец Паисий: "Да се познават случилите се по-рано в тоя свят неща и делата на ония, които са живеели на земята, е не само полезно, но и твърде потребно, любомъдри читателю. Ако навикнеш да прочиташ често тия неща, ще се обогатиш с разум..."

Още по темата
» Десет тома самочувствие

» Фурор в Търново за “Бележити българи”


5
"Час по България", емисия от 4 март 2011 г. - "Националната идея и заветите на Тодор Александров", гости: д-р Зоя Андонова и Иван Николов от сп. "България - Македония" -

http://www.skat.bg/products.php?type=10&genre=3895

Националната идея и заветите на Тодор Александров на страниците на сп. "България - Македония
04.03.2011



Участват:
доц. д-р Пламен Павлов - историк
Зоя Андонова
Иван Николов
Трети март 1878 г. е ознаменува нашето Освобождение от петвековното турско робство, който с право е националният празник на България. Трети март обаче е олицетворение и на несъстоялото се обединение на българския народ! Идеалът за онази държава, чиито граници бяха очертани от мира в Сан-Стефано, е нашата национална докрина след 1878 г. В името на "целокупна България", както я наричаха наши деди, бяха пролети реки от българска кръв, а неосвободените български земи бяха най-важният приоритет на външната политика на възобновената българска държава. Излишно е да се обяснява защо Македония се превърна във фокус на тази политика, на всички мирни и военни усилия за постигане на мечтаното от поколения българи национално единство. Затова ден след националния празник в "Час по България" ще дискутираме не само събитията от миналото, но и днешния ден на Македония. Гости в предаването са г-н Иван Николов и д-р Зоя Андонова, които от няколко години издават сп. "България-Македония" Нашите гости ще представят най-новото в списанието, както и своите основни автори и кореспонденти от България, Република Македония, от българо-македонската емиграция. Акцент в предаването ще бъде 130-годишнина от рождението на легендарния водач на македонските българи Тодор Александров"

Изтегли видеото...

7
Ето емисията на "Час по България" с Александър Гребенаров и Ружа Симеонова:
http://www.skat.bg/products.php?type=10&genre=1655
Приятно гледане!

9
 Денят на св. Ефрем, патриарх Печки, “българинът от Търновската страна...” (610 години от неговото успение)
15 юни 2010 | 16:16 | Агенция „Фокус”
Начало / Мнение
Пламен Павлов, ВТУ “Св.св. Кирил и Методий”

Преди векове култът към светеца българин патриарх Ефрем Печки, който двукратно е духовен глава на Сръбската православна църква (през 1375-1380 и 1389-1391/1392), е бил един от най-силните в днешните земи на Сърбия и Косово. Ето само една обобщена сръбска оценка за тази интересна и ярка личност: “Патриарх Ефрем е велик молитвен застъпник и духовен авторитет, той два пъти сяда на престола на св. Сава Неманич ... При идването на великия исихаст Ефрем, по потекло от български род, сръбският народ е силно разколебан и разединен, което този голям молитвеник вече е виждал по-рано при своя православен народ, когото азиатските нашественици по същото време разоряват... ” Сръбските историци подчертават големите заслуги на патриарха българин в онези смутни времена.
Нека се спрем накратко върху личността на патриарх Ефрем, най-вече на някои по-съществени моменти от неговия живот и дейност. "По род българин от Търновската страна", както четем в житието му, Ефрем изпъква като един от най-забележителните духовни водачи в сръбската и балканската средновековна история, и то в продължение на повече от четири десетилетия! Най-много данни за бележития българин се съдържат от неговия ученик епископ Марко Печки проложно житие и служба. Ефрем е роден през 1311/1312 г. в свещеническо семейство. Започва духовния си път в някоя от обителите край столицата Търново, а негов наставник е неизвестният от други извори "старец Василий". Подготвен за висока духовна мисия, Ефрем се отправя за Света гора и постъпва в "Хилендар" – манастир, който макар да е под егидата на сръбската династия, е едно от традиционните места на българско присъствие на Атон. Причината за това е както сръбската власт в днешна Македония през ХІV в., така и подчинеността на сръбските земи на Охридската българска архиепископия в продължение на векове, чак до 1219 г.
Ефрем е неспокойна и търсеща натура - освен в "Хилендар" той пребивава и в други атонски манастири, вкл. в българския "Зограф". От този период остава близостта му с видни исхасти като бъдещия вселенски патриарх Филотей Кокинос, бъдещия сръбски патриарх и негов предшественик Сава ІV, Исай Серски, Никодим Тисмански и др. Сред тях вероятно са и основоположниците на исихасткото учение, знаменитите духовни учители и бъдещи светци Григорий Синаит и Григорий Палама. Когато “агаряните” (турците) започват да нападат Света гора, българинът заедно с един свой ученик се запътва към България и се заселва до “Филиповия град” (Пловдив). Това става около 1344-1345 г., когато градът е върнат на цар Иван Александър (1331-1371) от правителството на императрица Анна Савойска. Тук си струва да поставим един въпрос, макар и в хипотетичен план – възможно ли е завръщането на Ефрем в България да е свързано с негово намерение да се присъедини към монашеската общност на Григорий Синаит? Такава възможност не трябва да бъде изключвана, тъй като по същото време исихасткото братство в Парория е в апогея на своята известност и слава, а личността на бележития “старец” Григорий привлича последователи отблизо и далеч.
Вероятно Ефрем временно се установява в Бачковския манастир. В текста на житието на съответното място може би не става дума за река Марица (Ибър – Хебър/Хеброс), а за самия манастир, който е “иверски” (грузински) по традиция. Фактът, че хилендарският монах става “наставник” на тукашните български, гръцки и грузински монаси свидетелства, че към този момент той вече се е ползвал с авторитет и известност. Още нещо, надали в този “царски манастир” това е можело да стане без знанието и съгласието на самия цар Иван Александър, доказал се като покровител на исихазма. Известни са връзките на българския цар със самия Григорий Синаит и неговите български ученици (бъдещите светци Теодосий Търновски, Роман, Ромил Видински и др.).
Подновената турска заплаха, а може би и достигналите до Бачково вести за смъртта на Синаит (1346 г.), насочват Ефрем към сръбските земи. В Печ, седалището на обявената с помощта на Търново през същата 1346 г. Сръбска патриаршия, Ефрем е благословен от тогавашния сръбски предстоятел Йоаникий (архиепископ от 1338, от 1346 г. патриарх - 1354 г.). Българският монах среща щедрата подкрепа на цар Стефан Душан и съпругата му, българката Елена, сестра на цар Иван Александър. Дълги години Ефрем прекарва като духовен отец на по-младите си събратя в Дечанския манастир. През 1375 г. княз Лазар се спира на него като на най-подходящата фигура за патриаршеския престол, която да преодолее разкола с Вселенската патриаршия. Мисията е възложена на Исай Серски, прота на атонските манастири Теофан и други видни представители на монашеството. Предвид авторитета на Ефрем в Сърбия и известността му на Света гора, в Константинопол, а вероятно и в Търново, този избор се оказва извънредно сполучлив. Така отношенията с Вселенската патриаршия са нормализирани.
Патриарх Ефрем се изявява като закрилник на беднотата, борец с ересите, а действията му са сходни с онези на патриарх Евтимий в България и митрополит Киприан в руските земи. Ефрем има заслуги и към книжнината – под негова редакция са написани последните глави на т.нар. “Продължител на архиепископ Данило”, а навярно и други трудове. Според житието му през 1380 г., чувствайки се вече стар и изморен, Ефрем се оттегля в манастира “Св. Архангел Михаил”. Напълно възможно е обаче оттеглянето (или отстраняването?) на патриарха да се дължи на политически причини.
Патриарх Спиридон, наследникът на Ефрем, умира нейде през пролетта на 1389 г. Скоро след това княз Лазар загива в битката на Косово поле (15 юни 1389 г.). В настъпилата атмосфера на отчаяние и разруха “добрият пастир”, както четем в неговото житие, отстъпва пред горещите молби на своето паство. Въпреки че това не е определящо в случая, нека припомним отново, че през онази епоха в Косово живее многобройно българско население, както впрочем и в редица други области и епархии на сръбската държава и нейната православна църква. Ефрем за втори път поема делата на Печката патриаршия (1389-1391/1392 г.). След успокояването на обстановката той се завръща в килията си, където умира на 15 юни 1400 г. Ефрем е погребан с всенародно шествие, а през 1406 г. канонизиран за светец. Гробът му е в печката църква “Св. Димитър” в Печ (днес в република Косово).
Датата за календарната прослава на св. патриарх Ефрем съвпада с деня на битката при Косово поле – Видовден, което само по себе си е знаменателно. Днес сърбите са позабравили светеца българин, на чиято морална подкрепа и духовна сила са се осланяли техните прадеди. Малко познат остава този забележителен човек и за нас, българите. Нека си спомним за св. Ефрем, "...българинът от Търновската страна...", "... добрият пастир..." за своето паство от сърби и българи в едно драматично време...
© 2010 Всички права запазени. Позоваването на Информационна агенция "Фокус" е задължително!

10
Радио, телевизија / "Облаче ле бяло"
« на: Јуни 09, 2010, 02:16:41  »
"Облаче ле бяло" с водещи Райна Манджукова, Зденка Тодорова и Младен Сърбиновски:
http://www.skat.bg/preda.php?predID=30
Тази събота /12 юни/ водещ е Младен Сърбиновски.

11
Вести од културниот живот / Симеон Симев
« на: Јуни 08, 2010, 10:19:21  »
СИМЕОН СИМЕВ - ГЛАСЪТ НА ИЗКУСТВОТО, НА ИСТИНАТА...
Списание "Ек", 2010, бр. 1
http://www.aba.government.bg/?show=23&broi=12

12
Разговор с писателя Маргарит Абаджиев за феноменалния цигулар Васко Абаджиев:

http://www.skat.bg/products.php?type=10&genre=3624

13
Тук може да видите поредната емисия на "Час по България" с гост доц. Калин Порожанов -

http://www.skat.bg/products.php?type=10&genre=3523

14
Здравейте, ето линк към предаването с Даниел Панчев и Стоян Христов за съвременното състояние на МПО:

http://www.skat.bg/products.php?type=10&genre=3409&page=0

Лабро Королов, когото включихме по телефона, говори на чудесен български език - езикът на някогашните екзархийски училища, езикът на дедите на днешните хора от Вардарска и Егейска Македония.

15
Спаска Митрова се тревожи за детето си – кой вижда нещо ненормално в това?
2010.01.27

Пламен Павлов* коментира решението на Македонския съд, който иска психиатрична експертиза на българката Спаска Митрова

Отминалата 2009-та година направи известна една млада българка – Спаска Митрова от градчето Гевгелия в Република Македония. Спаска е от семейство, което пази българското си самосъзнание и традиции. Тя завършва английска филология в Благоевград, записва се в патриотичната организация “Радко” (наречена така по един от псевдонимите на легендарния Ванчо Михайлов), подава документи за българско гражданство. Всичко това не би било проблем в никоя демократична държава. Направеното от Спаска, още повече нейното мислене, не се харесват на официалните власти в Македония. Не се нравят и на нейния бивш съпруг – потомък на сръбски колонисти, възпитан, че по-страшно нещо от “Бугария” и “бугарите” на този свят не съществува… Това е и една от причините за развода, за безотговорното и безчовечно поведение на този обичан някога от Спаска човек.

Нещата не свършват със семейната драма. В противоречие с елементарните човешки права през юли 2009 г. македонски съд изпрати Спаска Митрова в затвора! Това узаконено беззаконие предизвика протести в България, в Македония, сред българите по света. Последва активност и от страна на правителството, включително на премиера Бойко Борисов. Заради своето достойнство на българка и майка Спаска Митрова е удостоена с отличието “Св. Злата Мъгленска” за българка на 2009-та година от Държавната агенция за българите в чужбина.

Въпреки че беше освободена “за добро поведение”, Спаска Митрова от месеци е лишена от малката си дъщеря Сузана. На 27 януари 2010 г. районният съд в Гевгелия премина всякакви граници – насрочи психиатрична експертиза, която да прецени дали Спаска е в състояние да се грижи за малката Сузана! Така детето може бъде предадено “законно” на баща му, а неудобната и непокорна “бугарка” да бъде изпратена в … психиатрична клиника.

Абсурдите с развитието на “казуса Спаска Митрова” не са един и два…  Със сигурност юристите в Македония, подобно на колегите им навсякъде по света, са културни и мислещи хора. Но защо действията им са подозрително сходни с онези на тоталитарните режими в недалечното минало? В бившия Съветски съюз имаше психиатрични кликини, в които затваряха дисиденти. Беше създадена позорната практика «услужлив» лекар да открива при неудобния на режима «пациент» признаци на шизофрения, «истерия» и т.н. Не искам да вярвам, че Спаска “удобно” ще бъде обявена за невменяема. И че няма да се стигне до евтини трикове като “състояние на тревожност”, “лабилност” и други обтекаеми понятия. Не съм психиатър, обаче познавам лично Спаска Митрова. Единственото, което я отличава от нейните “стандартни” връстници е, че е отделена от детето си и поради това тъжи. Спаска се тревожи за рожбата си – може ли да има нещо по-нормално от това?!

Когато на 21 януари обявихме Спаска Митрова за българка на годината никой от нас, членовете на съставения под егидата на Агенцията за българите в чужбина комитет, не очакваше подобно развитие. Не ми остава нищо друго, освен да призова македонските власти, съдии, психиатри и “възмутени патриоти” да проявят здрав разум. Ако някой в случая има нужда от някаква експертиза, това не е Спаска. Категорично не!

http://www.eurochicago.com/2010/01/spaska-mitrova-pavlov/

Страници: [1] 2